Reklama

Nowy egzamin i testy na prawo jazdy w dwóch częściach

Test dla przyszłych kierowców ma być podzielony na dwie części z ograniczonym czasem na odpowiedź. Aby go zdać, trzeba uzyskać 68 z 74 punktów

Publikacja: 30.11.2011 07:48

Prawo jazdy na nowych zasadach

Prawo jazdy na nowych zasadach

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Nowe zasady egzaminów na prawo jazdy zaczną obowiązywać od 11 lutego 2012 r. wraz z wejściem w życie nowej ustawy o kierujących pojazdami. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekty rozporządzeń, w których ustala, jak nowy egzamin będzie wyglądał.

Celem zmian jest poprawa bezpieczeństwa na drodze. Właśnie dlatego nowy egzamin ma być bardziej praktyczny.

Nie chcę straszyć, że będzie trudniejszy, ale na pewno trzeba będzie wykazać się na nim  konkretnymi umiejętnościami, a nie wkuwaniem odpowiedzi na pamięć – ocenia dla „Rzeczpospolitej" Mateusz Drawkowski, krakowski egzaminator.

Sprawdzą, zanim zapiszą

Projekt przewiduje, że zanim kursant trafi do wybranego przez siebie ośrodka nauki jazdy, będzie musiał iść do właściwego (swojego) starosty, aby odebrać od niego kartę kandydata na kierowcę. Przyniesie orzeczenie lekarskie, zdjęcie, opłatę za wydanie prawa jazdy, a nieletni także zgodę rodziców na rozpoczęcie szkolenia. Nowy system ma uchronić nasze drogi przed kierowcami ukaranymi np. zakazem prowadzenia, którzy ukryli ten fakt w szkole jazdy.

Rewolucyjne zmiany czekają jednak egzamin teoretyczny na prawo jazdy.

Reklama
Reklama

Limit na odpowiedź

Test będzie się składał z dwóch części. Na pierwszą, podstawową, przypadać będzie 20 pytań z wiedzy ogólnej. Pojawią się one na ekranie w czasie rzeczywistym zawierającym filmy sytuacyjne lub zdjęcia. Odpowiedzi na pytania trzeba będzie udzielić w ciągu dziesięciu sekund. Wyboru dokonuje się między odpowiedzią „tak" lub „nie".

Druga część, specjalistyczna, będzie dotyczyła wiedzy szczegółowej dla poszczególnych kategorii prawa jazdy. Składać się na nią będzie 12 pytań generowanych w czasie rzeczywistym, zawierających zdjęcia lub bez ilustracji. Odpowiedzi na pytanie należy udzielić w ciągu 30 sekund. Wyboru dokonuje się spośród trzech podanych odpowiedzi, z czego tylko jedna jest nieprawidłowa.

Każde pytanie będzie miało przypisane 1, 2 lub 3 punkty w zależności od wpływu pytania na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Mniej ważna dla bezpieczeństwa jest nieznajomość zasad wymiany prawa jazdy niż zasad pierwszeństwa na drodze – tłumaczy Mateusz Kowalewski, specjalista bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pozytywny wynik uzyska kandydat, który zdobędzie 68 punktów z 74 możliwych.

Tematyczny zakres pytań będzie podobny do dzisiejszego, ale same pytania zostaną napisane na nowo. Mają być jednoznaczne i precyzyjne. Egzamin teoretyczny na prawo jazdy będzie trwał 25 minut.

Reklama
Reklama

Szybki slalom

Zmiany czekają także egzamin praktyczny na kategorię A1, A2 i A (motocykl). Do tej pory egzamin zawierał dwa elementy: plac manewrowy oraz tzw. jazda po mieście.

Niebawem pojawią się zadania: ominięcie przeszkody przy prędkości 50 km/h oraz slalom szybki przy prędkości minimalnej 30 km/h.

Pomogą ewidencje

Po zmianie przepisów droga od momentu decyzji o szkoleniu do odebrania prawa jazdy będzie wyglądała następująco:

- starosta wydaje zainteresowanemu kartę kandydata na kierowcę i wpisuje go do rejestru osób bez uprawnień,

- na jej podstawie kandydat rozpoczyna szkolenie w wybranym ośrodku,

Reklama
Reklama

- po zakończonym szkoleniu kierownik ośrodka, na podstawie wewnętrznego egzaminu, wypisuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,

- z tak wypełnioną kartą kandydat trafia do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego,

- zdany egzamin jest wpisywany do karty, a potem WORD wysyła daną osobę do starosty, a ten wydaje prawo jazdy.

Etap legislacyjny: konsultacje społeczne

Zobacz » Prawo dla Ciebie » Twoje prawo » Prawo drogowe

Reklama
Reklama

Nowe zasady egzaminów na prawo jazdy zaczną obowiązywać od 11 lutego 2012 r. wraz z wejściem w życie nowej ustawy o kierujących pojazdami. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekty rozporządzeń, w których ustala, jak nowy egzamin będzie wyglądał.

Celem zmian jest poprawa bezpieczeństwa na drodze. Właśnie dlatego nowy egzamin ma być bardziej praktyczny.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Awantura na posiedzeniu Trybunału Stanu. „Proszę zdjąć togi i tam siąść"
Prawo karne
„Szon patrole” to nie zabawa. Prawnicy mówią, co i komu za nie grozi
Rzecz o prawie
Joanna Parafianowicz: Rynkowe rozterki adwokatów
Sądy i trybunały
TSUE wydał ważny wyrok w sprawie tzw. neo-sędziów i Izby Kontroli Nadzwyczajnej
Reklama
Reklama