ETS: Jest opinia rzecznika generalnego w sprawie Komisji przeciwko Polsce

W dniu dzisiejszym rzecznik generalny Niilo Jääskinen przedłożył Trybunałowi Sprawiedliwości opinię w sprawie rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie

Publikacja: 07.11.2013 10:30

ETS: Jest opinia rzecznika generalnego w sprawie Komisji przeciwko Polsce

Foto: www.sxc.hu

Komisja wniosła do Trybunału o stwierdzenie, że uzależniając rejestrację nowych oraz wcześniej zarejestrowanych w innych państwach członkowskich samochodów osobowych z układem kierowniczym umieszczonym po prawej stronie od przełożenia koła kierownicy na lewą stronę, Polska i Litwa uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy dyrektywy 70/311/EWG w sprawie układów kierowniczych pojazdów silnikowych, dyrektywy 2007/46/WE ustanawiającej ramy dla homologacji tego rodzaju pojazdów w zakresie dotyczącym nowych samochodów osobowych oraz na podstawie postanowień TFUE dot. swobodnego przepływu towarów w zakresie dotyczącym samochodów osobowych uprzednio już zarejestrowanych na terytorium innego państwa członkowskiego (sygnatura spraw: C-639/11 oraz C-61/12).

OKOLICZNOŚCI SPRAWY

Zarówno w Polsce, jak również na Litwie rejestracja pojazdów silnikowych, w których układ kierowniczy jest umieszczony po prawej stronie jest zabroniona lub uzależniona od przełożenia owego układu na lewą stronę pojazdu, niezależnie od tego, czy pojazdy te są nowe, lub czy były poprzednio zarejestrowane w innych państwach członkowskich.

Polskie przepisy wymagają dla rejestracji pojazdu samochodowego w Polsce zaświadczenia o pozytywnym wyniku badań technicznych pojazdu. Z kolei na podstawie rozporządzeń Ministra Infrastruktury wynik badania technicznego dla samochodów z kierownicą usytuowaną po prawej stronie z góry nie jest uznany za pozytywny (tzn. stan techniczny nie jest uznany za zgodny z obowiązującymi wymogami technicznymi). W konsekwencji samochody osobowe z kierownicą po prawej stronie homologowane w państwach członkowskich o ruchu lewostronnym jak Wielka Brytania, Irlandia, Malta i Cypr nie mogą być zarejestrowane w Polsce. Władze polskie nie uwzględniają również tego, że samochody takie były uprzednio zarejestrowane w innych państwach członkowskich o ruchu prawostronnym.

Zdaniem Komisji niemożność rejestracji w Polsce samochodów osobowych (nowych i używanych) przywożonych do Polski z państwa członkowskiego o ruchu lewostronnym głównie przez obywateli korzystających z dobrodziejstwa unijnej swobody przemieszczania się nie może być usprawiedliwione nadrzędnym wymogiem interesu publicznego w postaci zapewnienia bezpieczeństwa drogowego.

Komisja wniosła w związku z tym do Trybunału o stwierdzenie, że stosując tego rodzaju przepisy – odpowiednio – Polska oraz Litwa uchybiły zobowiązaniom ciążącym na nich na mocy prawa UE.

PROPOZYCJA ROZSTRZYGNIĘCIA

W dzisiejszej opinii rzecznik generalny zaproponował stwierdzenie przez Trybunał uchybienia przez Polskę i Litwę ciążącym na nich zobowiązaniom.

W odniesieniu do zarzutu dotyczącego nowych samochodów osobowych, rzecznik generalny stanął na stanowisku, że żaden z przepisów dyrektywy ramowej nie przewiduje możliwości odmowy rejestracji nowego samochodu osobowego ze względu na stronę, z której zainstalowany został układ kierowniczy. Tego rodzaju interpretacja, przepisów owej dyrektywy jest potwierdzona w świetle przepisów dyrektywy 70/311.

Rzecznik generalny odrzucił twierdzenie Polski, że przepis dyrektywy 70/311 wprowadza rozróżnienie pojazdów, wedle ich przeznaczenia dla ruchu lewostronnego, względnie prawostronnego, i że prawodawca Unii sformułował ów przepis wychodząc z założenia, że miejsce kierowcy jest bezpośrednio związane z kierunkiem ruchu drogowego.

Zaznaczył w tym względzie, że okoliczność, iż zgodnie z dyrektywą należy wskazać umieszczenie kierownicy oznacza jedynie, że budowa pojazdu, w szczególności układu kierowniczego, spełnia wymogi techniczne dyrektywy dotyczące kierunku ruchu drogowego, przy czym prawodawca unijny nie uznał za stosowne, aby ustanowić formalny związek, w ramach którego dla celów uczestniczenia w ruchu prawostronnym układ kierowniczy powinien się znajdować po lewej stronie i na odwrót.

Odnosząc się do zarzutu dotyczącego samochodów osobowych uprzednio zarejestrowanych w innym państwie członkowskim, rzecznik generalny podkreślił, że traktowanie zastrzeżone przez Polskę i Litwę dla rejestracji pojazdów z kierownicą z prawej strony, pochodzących z innych państw członkowskich jest niekorzystne względem pojazdów używanych znajdujących się na ich terytoriach krajowych, które w przeważającej mierze są wyposażone w kierownicę z lewej strony. Doszedł zatem do wniosku, że przepisy tego rodzaju, jak przepisy sporne przepisy polskie i litewskie skutkują powstaniem przeszkody w swobodnym przepływie towarów.

Rzecznik generalny przyznał, że uzależnienie rejestracji od przełożenia układu kierowniczego pojazdów skonstruowanych dla celów poruszania się po lewej stronie drogi jest środkiem, który nadaje się do zapewnienia skutecznej ochrony użytkownikom drogi na terytorium państw członkowskich, w których, obowiązuje ruch prawostronny. Niemniej jednak, przeszkoda w swobodnym przepływie towarów będąca skutkiem tego rodzaju wymogu jest zdaniem rzecznika nieproporcjonalna, ponieważ mogłyby zostać przyjęte (jak ma to np. miejsce w innych państwach członkowskich o ruchu prawostronnym) mniej drastyczne środki prawne dla osiągnięcia tego samego skutku.

Prawo karne
Mateusz Morawiecki straci immunitet? Jest wniosek prokuratury
Administracja rządowa
Losy budżetu w rękach prezydenta. Co z wynagrodzeniami dla urzędników i nauczycieli?
Prawo drogowe
Przekroczenie prędkości zaboli nie tylko w mieście. Projekt wreszcie gotowy
Praca, Emerytury i renty
Waloryzacja emerytur 2025. Jedna grupa seniorów dostanie wyższe przelewy już w lutym
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Praca, Emerytury i renty
Nowe wnioski o 800 plus w 2025 r. Zbliża się ważny termin dla rodziców
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego