Reklama

Czekają na znak z mandatami

Minister infrastruktury proponuje, jak mają wyglądać oznaczenia strefy ruchu i jej końca

Publikacja: 18.09.2010 05:00

Czekają na znak z mandatami

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Projekty rozporządzeń, do których dotarła „Rz”, właśnie są kierowane do konsultacji społecznych. Potrwają one do połowy października, następnie projekt z wzorami nowych znaków D-52 i D-53 trafi do podpisu ministra. Zaraz potem zarządcy będą mogli stawiać je na osiedlach i sklepowych parkingach. Straż miejska i policja nie będą już mogły odmówić interwencji i ukarania kierowców łamiących prawo. A dziś często się tak dzieje.

Znak D-52 (biało-czarny) stosuje się w celu oznakowania ustalonej strefy ruchu. Umieszcza się go na początku strefy na wszystkich drogach prowadzących do niej. Decyzję o ustaleniu strefy podejmie zarządca (właściciel) terenu, na którym leży strefa. W strefie ruchu stosuje się znaki takie jak na drogach wewnętrznych, tj. z grupy małych lub mini.

Znak D-53 „koniec strefy ruchu” (biało-czarno-czerwony) ma wskazywać wyjazd z drogi wewnętrznej położonej w strefie ruchu. Umieszcza się go po lewej stronie jezdni, na odwrocie znaku informującego o początku strefy ruchu.

Wejście w życie rozporządzenia ma poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego, a tym samym pomóc oszczędzić na ewentualnych wypadkach. Nie będzie też nic kosztowało Skarbu Państwa. Obciążenia finansowe będą dotyczyły jedynie właściwych zarządców (właścicieli) terenu, na którym usytuowane są drogi wewnętrzne, i będą wynikały z konieczności zastosowania w organizacji ruchu nowego oznakowania.

4 września tego roku wszedł w życie znowelizowany [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9D14F1F7ED9C5FDE95D16D9951C0F425?id=178080]kodeks drogowy[/link]. [b]Dzięki zmianom wszelkie wykroczenia drogowe: rozmowa przez komórkę bez zestawu głośnomówiącego, nadmierna prędkość, jazda na podwójnym gazie (stan nietrzeźwości i po spożyciu), brak świateł czy też brak wymaganych dokumentów na osiedlowej drodze będą karane tak jak na drogach publicznych – czyli surowo mandatem i punktami karnymi. [/b]Przykład – 500 zł mandatu i jeden punkt karny za zajęcie miejsca oznaczonego kopertą i przeznaczonego do parkowania dla niepełnosprawnych.

Reklama
Reklama

– Nie pomogą tłumaczenia kierowcy jadącego pod prąd na parkingu pod sklepem tylko po to, by uniknąć korka na trasie wyjazdu z parkingu – zapewnia „Rz” Jędrzej Warchał z krakowskiej drogówki. I dodaje, że policja ma taryfikator mandatów i rozporządzenie regulujące sprawy punktów karnych przypisywanych za konkretne naruszenia. I będzie je stosować także na właściwie oznaczonych parkingach czy drogach osiedlowych.

[b] Nowe znaki mają pojawić się na drogach już w listopadzie. Zainteresowanie nimi zarządców jest ogromne.[/b]

[ramka] [b]Więcej o prawie drogowym w serwisie [link=http://www.rp.pl/temat/69118.html]rp.pl » Prawo dla Ciebie » Twoje prawo » Prawo drogowe [/link][/b][/ramka]

[ramka] [b] [link=http://blog.rp.pl/goracytemat/2010/09/18/sa-znaki-%E2%80%93-beda-interwencje-i-mandaty/]Skomentuj ten artykuł[/link][/b][/ramka]

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Dane osobowe
Kurier zgubił list z banku. NSA zdecydował, kto za to zapłaci
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama