Reklama

Więcej cudzoziemców w szkołach

Brakuje programów nauczania dla uczniów przybywających z zagranicy. Piszą je samorządy.

Aktualizacja: 12.09.2019 10:24 Publikacja: 11.09.2019 20:01

Więcej cudzoziemców w szkołach

Foto: Adobe Stock

W polskich szkołach lawinowo przybywa cudzoziemców. We wrocławskich szkołach w roku szkolnym 2015/2016 było 314 uczniów, którzy nie byli obywatelami polskimi. Obecnie jest ich 2785. W Białymstoku w roku szkolnym 2013/2014 uczyło się 172 cudzoziemców. Teraz jest ich już 615. W Gdańsku przed sześciu laty było 56 uczniów z zagranicy. W zeszłym roku szkolnym już 754. W Krakowie w roku 2013/2014 było 215 uczniów cudzoziemskich. W zeszłym już 3535.

Czytaj także: Nowy rok szkolny dla dzieci w procedurze uchodźczej

– Kiedy dziecko przyjeżdża do Polski, ma obowiązek iść do szkoły. To dla niego bardzo duży stres, szczególnie jeżeli nie zna języka – mówi Agata Marek z Fundacji Obywatelska Perspektywa.

Część samorządów zapewnia takim uczniom tylko dwie godziny tygodniowo nauki języka polskiego. To minimum wymagane przez prawo. Dzieje się to nawet w tych gminach, w których jest ośrodek dla cudzoziemców, a uczniów nieznających naszego języka wielu. Tak jest np. w Białymstoku.

Skromne środki na naukę

– Subwencja, którą otrzymuje samorząd, wystarcza na zorganizowanie pięciu godzin nauki, w tym nauki języka polskiego oraz zajęć wyrównawczych w ciągu tygodnia – zaznacza Michalina Jarmuż, ekspertka ds. zarządzania wielokulturowością w szkołach w gminie Lesznowola.

Reklama
Reklama

Zdaniem ekspertów to za mało. Dlatego część samorządów tworzy specjalne klasy przygotowawcze (np. Warszawa, Wrocław czy Poznań), które ułatwiają przybyszom z zagranicy naukę i adaptację.

Rok szkolny 2017/2018 był rokiem gwałtownego napływu uczniów z Ukrainy. Zgodnie z prawem przyznaliśmy im lekcje polskiego. Dyrektorzy szkół informowali nas jednak, że to niewystarczające wsparcie, a uczniowie mają problemy z komunikacją i adaptacją – mówi Hanna Janowicz z poznańskiego wydziału oświaty. I dodaje, że utworzono wtedy oddział przygotowawczy w dwóch szkołach podstawowych. Zainteresowanie było jednak tak duże, że otwarto po trzy takie klasy w każdej z tych szkół. Od tego roku szkolnego oddziały przygotowawcze funkcjonują już w trzech szkołach. Łącznie uruchomiono 14 takich klas.

– W oddziale przygotowawczym uczniowie przede wszystkim uczą się polskiego, ale mają też lekcje przedmiotowe. Nauczyciel decyduje, kiedy uczeń ma dołączyć do klasy polskojęzycznych kolegów – wyjaśnia Agata Marek.

Eksperci zaznaczają, że nasz system edukacji nie jest dostosowany do potrzeb uczniów z zagranicy.

– Choć szkoły mają możliwość otwierania oddziałów przygotowawczych, to rozporządzenie MEN z 2016 r. nie zawiera informacji o sposobie nauczania i weryfikacji wiedzy uczniów w oddziałach przygotowawczych. Nie zaproponowano również programu nauczania dla takiego oddziału – mówi Jarmuż.

Dlatego samorządy radzą sobie same i przygotowują programy nauczania.

Reklama
Reklama

Zachodnie standardy

To, co w Polsce jest chlubnym wyjątkiem, za granicą jest standardem.

– W każdej gminie są klasy, dzięki którym uczniowie z zagranicy mają łatwiejszy start. Przede wszystkim uczą się w nich języka, ale są też lekcje matematyki czy wychowania fizycznego. Takie nauczanie standardowo trwa rok, ale gdy trzeba, może zostać wydłużone – mówi pani Agata, która mieszka z rodziną w gminie Pijnacker-Nootdorp pod Hagą. I dodaje, że także podręczniki i materiały są dostosowane do potrzeb uczniów cudzoziemskich.

– W interesie wszystkich jest, aby dzieci jak najszybciej nauczyły się języka. Przyczynia się to zarówno do integracji społeczności szkolnej, jak i utrzymania poziomu edukacji – zaznacza Michalina Jarmuż.

Co przysługuje uczniowi

Cudzoziemcy podlegający obowiązkowi szkolnemu, którzy nie znają języka, mają prawo do bezpłatnej nauki polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych.

Dodatkową naukę języka polskiego organizuje gmina lub powiat właściwe ze względu na miejsce zamieszkania cudzoziemca. Korzystanie z takich zajęć nie jest ograniczone czasowo.

Cudzoziemskie dzieci mogą korzystać także z dodatkowych zajęć wyrównawczych z poszczególnych przedmiotów nauczania przez 12 miesięcy.

Reklama
Reklama

Łączny wymiar dodatkowych zajęć z języka polskiego i zajęć wyrównawczych nie może przekroczyć pięciu godzin tygodniowo.

Samorządy mogą także tworzyć oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama