Większość – ok. 490 dzieci w wieku szkolnym mieszka obecnie w 10 ośrodkach dla cudzoziemców ubiegających się o ochronę międzynarodową. Najwięcej przebywa w placówkach w Łukowie, Czerwonym Borze i Lininie. Większość stanowią obywatele Rosji (613 osób), Ukrainy (83 os.) oraz Tadżykistanu (50 os.).
Czytaj także: HFPC: sądy nieprawidłowo działają ws. detencji dzieci
Według roku urodzenia, dzieci będące w trakcie procedury uchodźczej klasyfikują się głównie do nauki w szkołach podstawowych – 600 osób. Ponadto, 160 osób może rozpocząć naukę w szkołach ponadpodstawowych, a 90 osób w przygotowaniu przedszkolnym (tzw. zerówka). Należy jednak pamiętać, że dzieci ubiegające się o ochronę międzynarodową nie zawsze są uczniami klasy, do której kwalifikują się według wieku. Związane jest to z indywidualną historią dziecka np. lukami w edukacji.
Wszyscy cudzoziemcy ubiegający się w Polsce o ochronę międzynarodową objęci są pomocą socjalną zapewnianą przez Urząd do Spraw Cudzoziemców, a edukacja jest istotnym elementem tego wsparcia. Urząd do Spraw Cudzoziemców zapewnia lekcje języka polskiego dla dzieci, które polegają na pomocy w odrabianiu lekcji i zajęciach wyrównawczych, jak również zajęcia przygotowujące nowoprzybyłych uczniów do podjęcia nauki w polskich szkołach. Nauczyciel prowadzący zajęcia pozostaje w kontakcie ze szkołami, do których uczęszczają dzieci, co pozwala na wymianę informacji o postępach i ewentualnych problemach w nauce dając możliwość dostosowania prowadzonych zajęć do potrzeb dzieci. Dodatkowo UdSC zaopatruje uczniów w podręczniki oraz tzw. wyprawki szkolne.
Dzieci niebędące obywatelami polskimi, a podlegające obowiązkowi nauki oraz słabo znające język polski mają prawo do pomocy udzielanej przez tzw. asystenta międzykulturowego – osobę znającą język kraju pochodzenia dziecka, zatrudnioną w charakterze pomocy nauczyciela. Szkoły będące obwodowymi dla dzieci mieszkających w ośrodkach dla cudzoziemców mogą organizować także oddziały przygotowawcze.