NFZ bada zadowolenie pacjentów

Od 2 marca br. do osób, które ostatnio przebywały w szpitalu mogą zadzwonić ankieterzy na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. Zadadzą kilka pytań sprawdzą, czy pacjenci są zadowoleni z warunków leczenia i pobytu w placówce. Dzięki zebranym informacjom fundusz dowie się, które obszary działalności szpitali są oceniane najsłabiej i dlaczego wymagają poprawy.

Aktualizacja: 03.03.2020 13:54 Publikacja: 03.03.2020 12:56

NFZ bada zadowolenie pacjentów

Foto: Adobe Stock

Badanie jest pilotażem, dlatego nie obejmie wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach. Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć.

Rozmowa ma trwać zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieterzy zadadzą 9 pytań dotyczących konkretnych obszarów:

1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?

2. Jaka była jakość wyżywienia?

3. Czy komunikacja była zrozumiała?

4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?

5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?

6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?

7. Czy w nocy była cisza?

8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?

9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?

Każdy z obszarów można ocenić w skali od 0 do 10.

Czytaj także: Program "Profilaktyka+": NFZ przebada każdego 40-latka

Informacje, których nie podawać

NFZ przestrzega, by w czasie rozmowy z ankieterem nie podawać żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji o badaniach). Ankieterzy zadadzą tylko dziewięć wymienionych wyżej pytań. Nie potrzebują danych pacjentów i nie będą o nie prosić.

Informacje, które mają ankieterzy

Badanie jest anonimowe. Ankieterzy znają tylko: numer telefonu pacjenta, jego płeć, placówkę, w której się leczył oraz datę skreślenia z harmonogramu przyjęć. Dane te zostaną wykorzystane wyłącznie do przeprowadzenia badania.

Uwaga!

Ankieterzy nie mają dostępu do danych osobowych pacjentów (takich jak imię, nazwisko i PESEL). Nie posiadają też informacji o rodzaju świadczenia, z którego korzystał ankietowany. Dlatego nie mogą o nie pytać.

Szansa na poprawę jakości i dostępności do świadczeń

Fundusz podkreśla, że przeprowadzanie ankiet ma przysłużyć się pacjentom. - Wspólnie z placówkami medycznymi chcemy dbać o Twoje zdrowie. Robimy to m.in. przez monitorowanie jakości i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Ankieta ma na celu poznanie opinii korzystających ze świadczeń i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy - czytamy na stronie NFZ.

Masz wątpliwości? Zgłoś je

Telefonujący ankieterzy działają na zlecenie Narodowego Funduszu Zdrowia. W razie jakichkolwiek wątpliwości można potwierdzić ich tożsamość kontaktując się z Telefoniczną Informacją Pacjenta, pod bezpłatnym numerem 800 190 590.

Fundusz zaznacza, że w przypadku, gdy ankieter poprosi o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca należy zakończyć rozmowę i poinformować o tym NFZ. - Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu, którym dysponują ankieterzy - tłumaczy fundusz. Podobnie należy działać, gdy rozmowa telefoniczna wzbudzi jakiekolwiek wątpliwości ze strony pacjenta.

Badanie jest pilotażem, dlatego nie obejmie wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach. Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć.

Rozmowa ma trwać zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieterzy zadadzą 9 pytań dotyczących konkretnych obszarów:

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP