Reklama

Koronawirus: przychodnie nie chcą, by pacjenci przychodzili do lekarza. Jest apel rzecznika pacjentów

Pacjenci nie mogą umówić się na odbycie osobistej wizyty w przychodni ze względu na zagrożenie epidemiczne. Lecznice proponują teleporady nawet wówczas, gdy są przesłanki do osobistej wizyty w przychodni np. w celu wykonania badania fizykalnego.

Aktualizacja: 06.06.2020 20:09 Publikacja: 06.06.2020 18:43

Koronawirus: przychodnie nie chcą, by pacjenci przychodzili do lekarza. Jest apel rzecznika pacjentów

Foto: Adobe Stock

dgk

Takie sygnały docierają do Rzecznika Praw Pacjenta, który na początku epidemii opublikował stanowisko w sprawie możliwości proporcjonalnego ograniczenia praw pacjenta w przypadku zagrożenia epidemicznego. Zgodnie z art. 5 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta placówka medyczna może czasowo ograniczyć korzystanie przez pacjentów z pełni ich praw w sytuacji wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów. Decyzję w tym zakresie podejmuje kierownik podmiotu, udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz, uwzględniając przy tym sytuację w danym podmiocie leczniczym.

- Na każdym etapie udzielania świadczeń należy jednak zapewniać pacjentowi prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością. Ostatnie decyzje i działania organów odpowiedzialnych za organizację systemu ochrony zdrowia, podejmowane m.in. w oparciu o aktualne dane i modele epidemiologiczne, mają na celu systematyczne przywracanie standardowej organizacji świadczeń dla pacjentów - zauważa Rzecznik w najnowszym komunikacie.

W jego ocenie teleporady, choć bardzo potrzebne i przydatne, nie zawsze mogą zastępować osobiste wizyty pacjentów w przychodniach, które często są po prostu niezbędne w procesie diagnostyki i leczenia.

- Dlatego proszę, by oceniając potrzeby pacjentów i wybierając optymalną drogę udzielania świadczeń zdrowotnych, nie stosować automatyzmu w wyborze rozwiązań telemedycznych, jako potencjalnie bezpieczniejszych. Konieczna jest każdorazowa ocena rzeczywistej potrzeby osobistego kontaktu z lekarzem, uwzględniająca dobro pacjenta i staranność udzielania świadczeń - podkreślił  Rzecznik. Zaapelował do dyrekcji lecznic o refleksję i analizę, które z ograniczeń powinny zostać złagodzone.

Reklama
Reklama

- Głęboko wierzę w to, że jest możliwe zarówno zachowanie bezpieczeństwa personelu, innych pacjentów, jak i prawidłowej realizacji prawa do świadczeń zdrowotnych. Potrzeba zapewnienia starannej oceny zdrowia pacjentów i ich skutecznego leczenia powinna pozostać najwyższym priorytetem systemu ochrony zdrowia - głosi stanowisko RPP.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama