Prawa pacjenta: jeśli lekarz POZ przestał udzielać opieki medycznej

Ministerstwo Zdrowia informuje gdzie uzyskać pomoc medyczną, jeśli lekarz podstawowej opieki zdrowotnej przestał jej udzielać.

Publikacja: 03.01.2015 06:47

Prawa pacjenta: jeśli lekarz POZ przestał udzielać opieki medycznej

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Jeżeli lekarz rodzinny (POZ) nie podpisał umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia na realizację świadczeń opieki zdrowotnej i od stycznia nie udziela bezpłatnie pomocy medycznej – w razie zachorowania należy zgłosić się do:

- innego lekarza POZ (każdy pacjent w ciągu roku ma prawo trzykrotnie bezpłatnie zmienić lekarza POZ), punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, szpitalnej izby przyjęć lub szpitalnego oddziału ratunkowego (SOR).

- Iinformacji o lekarzach POZ, którzy podpisali umowy na 2015 r. udzielają oddziały Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Dowiesz się, gdzie uzyskać pomoc medyczną, dzwoniąc na bezpłatną, całodobową infolinię NFZ dla pacjentów. Numery infolinii NFZ są podane w tabeli poniżej. Listy placówek, które podpisały umowy z NFZ znajdziesz także w serwisach internetowych oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia.

Oddziały wojewódzkie NFZ

Dolnośląski, 800 804 001, http://www.nfz-wroclaw.pl/

Lubelski, 800 804 003, http://www.nfz-lublin.pl/

Lubuski, (68) 328 77 77, http://www.nfz-zielonagora.pl/

Łódzki, (42) 275 40 30, http://www.nfz-lodz.pl/

Małopolski, 800 007 797, http://www.nfz-krakow.pl/

Mazowiecki, (22) 279 75 45 (22) 279 75 41, http://www.nfz-warszawa.pl/

Opolski, (77) 549 53 10, http://www.nfz-opole.pl/

Podkarpacki, 800 804 009, https://www.nfz-rzeszow.pl/

Podlaski, (85) 745 95 00, http://www.nfz-bialystok.pl/index.php

Pomorski, 800 007 796, http://www.nfz-gdansk.pl/

Śląski, (32) 750 66 05, http://www.nfz-katowice.pl/

Warmińsko-Mazurski, 800 133 773, http://www.nfz-olsztyn.pl/

Ponieważ wszyscy lekarze podstawowej opieki zdrowotnej z województw: zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i świętokrzyskiego podpisali umowy z NFZ, w tych oddziałach wojewódzkich nie uruchomiono infolinii.

W razie problemów z otrzymaniem pomocy medycznej w placówkach, które podpisały kontrakt z NFZ, pacjenci są proszeni o zgłaszanie się do Rzecznika Praw Pacjenta.

Bezpłatna ogólnopolska infolinia Rzecznika 800 190 590. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 21:00.

Pacjenci mogą także interweniować w swoich oddziałach NFZ (w komórce organizacyjnej przyjmującej skargi i wnioski).

Ministerstw Zdrowia przypomina o prawie do bezpłatnej zmiany lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ, rodzinnego) nawet 3 razy w roku. Nie obowiązuje rejonizacja.

Zmiany lekarza można dokonać m.in przy zmianie miejsca zamieszkania, gdy dotychczasowy lekarz POZ nie zawarł umowy z NFZ lub ją stracił, gdy nie jest się zadowolonym z jakości opieki medycznej.

Żeby zmienić lekarza, należy wypełnić druk deklaracji (można go otrzymać w rejestracji lub pobrać z tej strony), złożyć go w rejestracji wybranej przychodni lub praktyki lekarskiej.

Pacjent ma także prawo do uzyskania kopii dokumentacji medycznej, w której zapisane są informacje o stanie zdrowia i leczeniu. Dotychczasowy lekarz (przychodnia) wyda ją, na pisemny wniosek i za opłatą jej wykonania.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne