Oto najcenniejsi medialnie członkowie "dwutygodniowego rządu" Morawieckiego

Instytut Przywództwa na podstawie wartości ekwiwalentu reklamowego przygotował zestawienie najcenniejszych medialnie członków "dwutygodniowego rządu" premiera Mateusza Morawieckiego.

Publikacja: 11.12.2023 12:53

Uroczystość powołania i zaprzysiężenia Rady Ministrów

Uroczystość powołania i zaprzysiężenia Rady Ministrów

Foto: PAP/Paweł Supernak

W poniedziałek w Sejmie exposé wygłosił Mateusz Morawiecki, który będzie ubiegać się o wotum zaufania dla swojego rządu. Jeśli go nie uzyska sejmowa większość wskaże swojego kandydata na premiera, którym będzie Donald Tusk.

Czytaj więcej

Posiedzenie Sejmu. Donald Tusk zgłoszony przez większość jako kandydat na premiera

Instytut Przywództwa przygotował wycenę medialną członków rządu, funkcjonującego przez ostatnie dwa tygodnie. Zestawienie przygotowano na podstawie wartości ekwiwalentu reklamowego, czyli kwoty, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Jego wartość zależy między innymi od objętości materiału, rodzaju medium oraz zasięgu.

Jak się okazuje, Mateusz Morawiecki, Mariusz Błaszczak i Dominika Chorosińska są członkami Rady Ministrów, którzy najczęściej pojawiali się w mediach internetowych w przeciągu ostatnich dwóch tygodni. Wartość przekazu medialnego premiera wyniosła 79,5 mln zł, ministra obrony narodowej 16,5 mln zł, a minister kultury i dziedzictwa narodowego 14,7 mln zł.

- Pierwsze i drugie miejsce nie jest zaskoczeniem, gdyż premier Mateusz Morawiecki oraz minister Mariusz Błaszczak prawie codziennie goszczą w doniesieniach na stronach portali internetowych – tłumaczy Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa. – Zaskoczeniem jest trzecie miejsce na podium minister Dominiki Chorosińskiej. Stanowisko ministra kultury i dziedzictwa narodowego nigdy nie cieszyło się tak dużym zainteresowaniem mediów. W tym wypadku zainteresowanie związane jest z osobą Dominiki Chorosińskiej – wyjaśnia prezes Instytutu Przywództwa.

Instytut Przywództwa zestawił obecność w mediach członków rządu w okresie krótkiego pełnienia obowiązków z analogicznym okresem poprzedzającym ministerialne nominacje. Okazuje się, że ministrowie odnotowali nawet kilkunastotysięczny wzrost zainteresowania mediów internetowych.

Ewa Krajewska, zdrowia, jest członkiem rządu, która odnotowała największy wzrost zainteresowania mediów elektronicznych. Wzrost liczby publikacji na portalach internetowych wyniósł przeszło 12 tys. proc. Na drugim miejscu znalazł się Alvin Gajadhur, Minister Infrastruktury ze wzrostem zainteresowania na poziomie ponad 6 tys. proc, na trzecim Dorota Bojemska z wynikiem ponad 5,5 tys. proc.

Spadek zainteresowania mediów odnotował jedynie premier Mateusz Morawiecki – o 1,4%, chociaż wartość przekazu z jego udziałem była największa – wyniosła prawie 80 mln złotych. Jak wyjaśnia Instytut Przywództwa, mały spadek zainteresowania premierem wiąże się z tym, że przez ostatnie miesiące jako lider poprzedniego rządu oraz rządzącej partii codziennie gościł w doniesieniach medialnych, tak samo jak drugi pod względem wartości przekazu medialnego minister obrony Mariusz Błaszczak, który odnotował jednak wzrost zainteresowania na poziomie prawie 80%. Średni wzrost zainteresowania mediów internetowych członkami ustępującego rządu wyniósł 2 232%.

– Analizując zestawienie dotyczące wzrostu zainteresowania mediów członkami rządu można dostrzec interesujące zjawisko. Jest ono związane z często mylonymi pojęciami, popularność vs. wpływ. Jak pokazuje nasze badanie relatywnie łatwo stać się osobą popularną i choć posiadający wpływ wynikający z powierzonej funkcji, to wciąż bez większego wpływu w wymiarze społecznym i osobistym - wyjaśnia Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.  - To charakterystyczne dla rodzaju przywództwa, które nazywamy nadanym, mianowanym. Kilkusetprocentowe wzrosty zainteresowania wskazują nie na zainteresowanie danymi osobami ze względu na ich działalność, lecz na powierzone im funkcje w ministerstwach. Rozpoznawalność medialna członków ustępującego rządu nie była związana z charyzmą lidera, ale z wpływem stanowiska i w przypadku większości ministrów zapewne nie będzie trwała długo z uwagi na krótki okres urzędowania - podsumowuje ekspert. – Analizując wyniki naszego zestawienia nasuwa się myśl: ministrem się bywa, liderem się jest – dodaje.

Wycena medialna członków ustępującego rządu

Wycena medialna członków ustępującego rządu

Instytut Przywództwa

W poniedziałek w Sejmie exposé wygłosił Mateusz Morawiecki, który będzie ubiegać się o wotum zaufania dla swojego rządu. Jeśli go nie uzyska sejmowa większość wskaże swojego kandydata na premiera, którym będzie Donald Tusk.

Instytut Przywództwa przygotował wycenę medialną członków rządu, funkcjonującego przez ostatnie dwa tygodnie. Zestawienie przygotowano na podstawie wartości ekwiwalentu reklamowego, czyli kwoty, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Jego wartość zależy między innymi od objętości materiału, rodzaju medium oraz zasięgu.

Pozostało 85% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?