W przepisach prawa oświatowego nie ma regulacji w zakresie opieki nad dziećmi z chorych np. na cukrzycę, padaczkę lub alergię pokarmową, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb zdrowotnych, psychofizycznych i edukacyjnych oraz związanej z tym organizacji przedszkola. W praktyce ich sytuacja jest uzależniona od przyjętej przez placówkę „wewnętrznej procedury postępowania" czy postawy pracowników przedszkola wobec choroby dziecka.
Z informacji RPD wynika, że istnieją placówki, w których nauczyciele chętnie – po przeszkoleniu – interweniowaliby w sytuacjach związanych z chorobą dziecka i wykonywaliby czynności wynikające z zaleceń lekarskich. Są też jednak takie, w których nauczyciele deklarują tylko wykonywanie funkcji opiekuńczej względem dziecka z chorobą przewlekłą, tj. pełnienie roli wspierającej i zobowiązują się do udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej. Zdarza się wtedy, że pobyt dziecka w przedszkolu, a więc realizacja prawa do edukacji, zostaje uzależniona od obecności rodzica na terenie tej placówki.