Takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli, które resort edukacji przekazał do konsultacji społecznych.
W projekcie rozporządzenia doprecyzowano tryb nadawania imienia szkole i przedszkolu. Wniosek w tej sprawie ma zawierać uzasadnienie wyboru imienia, w tym kandydata na patrona szkoły lub przedszkola oraz określać plan działań szkoły lub przedszkola związanych z nadaniem imienia, a także przewidywany termin uroczystości. Nową regulacją jest przepis dotyczący zmiany lub uchylenia nadania imienia szkole lub przedszkolu.
Rozporządzenie rozstrzyga, co stanie się z patronem szkoły po reformie oświatowej od roku szkolnego 2017/2018. MEN proponuje szkołom, które posiadają patrona (imię) jego zachowanie w procedurze przekształcania lub włączania szkół różnych typów. Uregulowana została również sytuacja, gdzie imię lub imiona posiadają szkoły funkcjonujące w zespołach szkół.
Projekt rozporządzenia wprowadza również standardy warunków pobytu uczniów w internatach organizowanych przez publiczne szkoły. Określone zostały normy dotyczące liczby uczniów w grupie wychowawczej, która nie może przekraczać 30 uczniów w szkole podstawowej i 35 uczniów w szkole ponadpodstawowej. Liczba uczniów w grupie wychowawczej, w której są dzieci niepełnosprawne lub zagrożone niedostosowaniem społecznym będzie wynosić nie więcej niż 25 osób. W grupie tej jednocześnie może być nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym Dodatkowo wprowadzono przepis zakładający, że zadania internatu są realizowane we współpracy z rodzicami ucznia, szkołą i poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
Nie zmieniają się regulacje o liczebności dzieci i uczniów w oddziale przedszkolnym oraz w klasach I–III szkoły podstawowej. W klasie nie może być więcej niż 25 osób. Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym oraz liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20. Jednocześnie może być w nim nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych.