Lekarz wypisuje dany druk wyłącznie po przeprowadzeniu bezpośredniego zbadania pacjenta, ponieważ tylko on może w danej chwili ocenić czy stan zdrowia pacjenta uzasadnia wystawienie odpowiedniego zaświadczenia lub skierowania.

Rzecznik wyraźnie podkreśla, że w tego typu przypadkach bezprawne jest odsyłanie pacjentów bądź ich bliskich do lekarzy rodzinnych.

Sytuacja ta dotyczy zarówno udzielanych pacjentowi świadczeń zdrowotnych w szpitalnym oddziale ratunkowym, na izbie przyjęć czy też w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej.

Wszyscy pacjenci, którzy znaleźli się w takiej sytuacji i uważają, że ich prawa zostały naruszone, powinni skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii - 800 190 590 czynnej pn. – pt. w godz. 9:00 – 21:00. Dyżurujący pracownicy udzielają informacji jak w danej sytuacji należy postąpić oraz wskazują przysługujące pacjentowi środki prawne.