Badanie poziomu zadowolenia pacjentów ze świadczeń opieki zdrowotnej w oparciu o wyniki anonimowej ankiety - to założenie programu monitorowania poziomu satysfakcji pacjenta, który rusza dziś w NFZ. Pierwszym etapem jest pilotażowe badanie w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Przez trzy tygodnie (od 5 listopada br.) anonimowa ankieta (adres: http://ankiety.nfz.gov.pl/index.php/377824) będzie udostępniona pacjentom w formie elektronicznej na stronie internetowej Funduszu, a w formie papierowej - w punktach obsługi pacjentów w siedzibach oddziałów wojewódzkich NFZ oraz ich delegatur.
NFZ zakłada, że począwszy od 2016 r. ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie.
„Narodowy Fundusz Zdrowia chce premiować jakość i dostępność świadczeń, a jednym z narzędzi oceny ma być opinia Pacjentów dotycząca opieki i usług" – podkreśla Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Tadeusz Jędrzejczyk. Jak wyjaśnia, w przyszłości może być to jedno z kryteriów przy określaniu tzw. wskaźnika korygującego, umożliwiającego dodatkowe finansowanie, rodzaj premii dla najlepiej ocenianych podmiotów.
Ankieta skierowana jest wyłącznie do pacjentów, a udział w niej jest dobrowolny. Analiza uzyskanych informacji ma umożliwić opracowanie takich rozwiązań, które poprawią organizację udzielania świadczeń. Oceny wystawione przez pacjentów mogą się przełożyć na konkretne zalecenia usprawniające funkcjonowanie placówek medycznych.
Pilotaż programu przewiduje przeprowadzenie ankiety skierowanej do pacjentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali ze świadczeń POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej). Ankieta składa się z 22 pytań, a jej wypełnienie zajmuje ok. czterech minut. Oto przykładowe pytania: