T en ciekawy projekt mający zainteresować pracodawców sytuacją zawodową osób powyżej 45. roku życia organizuje gdański oddział Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Skąd w ogóle pomysł na takie hasło kampanii? – Już na etapie opracowywania hasła podjęłyśmy decyzję, że będzie ono elementem prowokującym, skłaniającym odbiorców do zwrócenia uwagi na naszą kampanię i do zapoznania się z nią – podkreśla dr Małgorzata Łosiewicz odpowiedzialna za promocję projektu.
Kampania ma sprowokować i zachęcić właścicieli mniejszych oraz większych przedsiębiorstw do zainteresowania się sytuacją starszych pracowników i wykorzystaniem potencjału kandydatów do pracy, którzy ukończyli 45 lat. Barwy wykorzystane przy budowie logo akcji nawiązują do relacji między pracownikami a pracodawcami. Jak wyjaśnia dr Małgorzata Łosiewicz , w przygotowaniu kodu kolorystycznego wykorzystano tylko dwie barwy: pomarańczową i szarą. Kolor szary ma oznaczać codzienność polskich firm, które w większości nie potrafią wykorzystywać potencjału pracowników z grupy 45+, a kolor pomarańczowy – witalność, ciepło, siłę i przede wszystkim światło przyciągające wzrok – tak jak starsi pracownicy. Zatem zamieszczony w logo uśmiechnięty wizerunek człowieka wyraża zadowolenie z sytuacji, w której dzięki narzędziom z obszaru zarządzania wiekiem można wykorzystać wiedzę grupy 45+ w firmach.
Co oznacza sam termin „zarządzanie wiekiem” (z ang. age management)? To po prostu ciągle rozwijający się zbiór metod inwestowania i dbania o kapitał ludzki. To przemyślany i zaplanowany sposób kierowania pracownikami w firmie, by wszyscy czuli się w niej potrzebni i spełniali się tam zawodowo – głównie osoby dojrzalsze. To także umiejętne wykorzystanie pełnego potencjału wszystkich pracowników, przede wszystkim tych starszych, m.in. z grupy 45+.
Zatem cele społecznej kampanii prowadzonej na Pomorzu „Wykorzystaj nas! Pracownicy 45+ w Twojej firmie” to przede wszystkim pełniejsze wykorzystanie potencjału pracowników powyżej 45. roku życia i zwiększenie wiedzy pracodawców w tym zakresie. Ta informacyjno-promocyjna kampania ma na celu przezwyciężenie stereotypów i barier zatrudnienia poprzez działania na rzecz postaw niedyskryminujących w odniesieniu do grupy pracowników.
A statystyki z rynku pracy w samym tylko Gdańsku pokazują nam, że sytuacja jest niepokojąca, a będzie jeszcze gorsza. Obserwowane obecnie dynamiczne procesy demograficzne wpływają na kurczenie i starzenie się zasobów pracy. Z danych GUS wynika, że już w tym roku może przybywać osób starszych w populacji. Zmiany demograficzne będą już bardzo wyraźne za siedem lat. Wtedy będą oferty pracy na rynku, ale nie będzie młodych osób, które będą nimi zainteresowane. Zatem przybędzie kandydatów i pracowników starszych. Do takich zmian wszyscy musimy się przygotować. – Proces starzenia się społeczeństwa pociąga za sobą konieczność odpowiedniego dopasowania strategii zarządzania personelem do nowych warunków rynku pracy. Jest to szczególnie istotne dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które odgrywają znaczącą rolę w rozwoju regionu pomorskiego. Skłonne do zmian, często natrafiają na barierę braku wiedzy na temat możliwości i korzyści płynących z pełniejszego wykorzystania potencjału pracowników 45+ – przyznaje dr Łosiewicz.