Starsi pracownicy lubią swoje firmy

„Wykorzystaj nas! Pracownicy 45+ w Twojej firmie” to hasło tegorocznej kampanii społecznej zwracającej uwagę pracodawców na pracowników, którzy ukończyli 45 lat

Publikacja: 13.05.2010 10:31

Starsi pracownicy lubią swoje firmy

Foto: Rzeczpospolita

T en ciekawy projekt mający zainteresować pracodawców sytuacją zawodową osób powyżej 45. roku życia organizuje gdański oddział Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Skąd w ogóle pomysł na takie hasło kampanii? – Już na etapie opracowywania hasła podjęłyśmy decyzję, że będzie ono elementem prowokującym, skłaniającym odbiorców do zwrócenia uwagi na naszą kampanię i do zapoznania się z nią – podkreśla dr Małgorzata Łosiewicz odpowiedzialna za promocję projektu.

Kampania ma sprowokować i zachęcić właścicieli mniejszych oraz większych przedsiębiorstw do zainteresowania się sytuacją starszych pracowników i wykorzystaniem potencjału kandydatów do pracy, którzy ukończyli 45 lat. Barwy wykorzystane przy budowie logo akcji nawiązują do relacji między pracownikami a pracodawcami. Jak wyjaśnia dr Małgorzata Łosiewicz , w przygotowaniu kodu kolorystycznego wykorzystano tylko dwie barwy: pomarańczową i szarą. Kolor szary ma oznaczać codzienność polskich firm, które w większości nie potrafią wykorzystywać potencjału pracowników z grupy 45+, a kolor pomarańczowy – witalność, ciepło, siłę i przede wszystkim światło przyciągające wzrok – tak jak starsi pracownicy. Zatem zamieszczony w logo uśmiechnięty wizerunek człowieka wyraża zadowolenie z sytuacji, w której dzięki narzędziom z obszaru zarządzania wiekiem można wykorzystać wiedzę grupy 45+ w firmach.

Co oznacza sam termin „zarządzanie wiekiem” (z ang. age management)? To po prostu ciągle rozwijający się zbiór metod inwestowania i dbania o kapitał ludzki. To przemyślany i zaplanowany sposób kierowania pracownikami w firmie, by wszyscy czuli się w niej potrzebni i spełniali się tam zawodowo – głównie osoby dojrzalsze. To także umiejętne wykorzystanie pełnego potencjału wszystkich pracowników, przede wszystkim tych starszych, m.in. z grupy 45+.

Zatem cele społecznej kampanii prowadzonej na Pomorzu „Wykorzystaj nas! Pracownicy 45+ w Twojej firmie” to przede wszystkim pełniejsze wykorzystanie potencjału pracowników powyżej 45. roku życia i zwiększenie wiedzy pracodawców w tym zakresie. Ta informacyjno-promocyjna kampania ma na celu przezwyciężenie stereotypów i barier zatrudnienia poprzez działania na rzecz postaw niedyskryminujących w odniesieniu do grupy pracowników.

A statystyki z rynku pracy w samym tylko Gdańsku pokazują nam, że sytuacja jest niepokojąca, a będzie jeszcze gorsza. Obserwowane obecnie dynamiczne procesy demograficzne wpływają na kurczenie i starzenie się zasobów pracy. Z danych GUS wynika, że już w tym roku może przybywać osób starszych w populacji. Zmiany demograficzne będą już bardzo wyraźne za siedem lat. Wtedy będą oferty pracy na rynku, ale nie będzie młodych osób, które będą nimi zainteresowane. Zatem przybędzie kandydatów i pracowników starszych. Do takich zmian wszyscy musimy się przygotować. – Proces starzenia się społeczeństwa pociąga za sobą konieczność odpowiedniego dopasowania strategii zarządzania personelem do nowych warunków rynku pracy. Jest to szczególnie istotne dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które odgrywają znaczącą rolę w rozwoju regionu pomorskiego. Skłonne do zmian, często natrafiają na barierę braku wiedzy na temat możliwości i korzyści płynących z pełniejszego wykorzystania potencjału pracowników 45+ – przyznaje dr Łosiewicz.

Zatem koniecznie trzeba jak najszybciej uświadomić pracodawcom, że wielki potencjał drzemie właśnie w pracownikach z grupy 45+. To oni będą znaczącą siłą roboczą w kraju, kiedy zabraknie rąk do pracy wśród młodszych pokoleń. Żeby systemy emerytalny i socjalny mogły prawidłowo funkcjonować, trzeba zachęcać ludzi do pozostania w pracy zawodowej jak najdłużej. Teraz wiele osób, gdy tylko osiągnie wymagany wiek emerytalny, odchodzi z rynku pracy. A już kilka lat przed tym wyłączeniem z grupy zawodowej tracą motywację do działania, do podejmowania wyzwań, czują się niepotrzebni. Pracodawcy muszą zmienić tę sytuację. Muszą się przekonać, że osoby powyżej 45. roku życia mogą być niezwykle aktywne, pomysłowe, pełne zapału do pracy. I ma ich do tego przekonać właśnie kampania „Wykorzystaj nas! Pracownicy 45+ w Twojej firmie”.

W trakcie trwania tego programu przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw poprzez zamieszczone w broszurach promocyjnych interesujące quizy i ankiety mogą sami odpowiedzieć sobie na pytanie, czy właściwie zarządzają wiekiem w swoich firmach. Znajdą tam m.in. pytania: Czy niezależnie od wieku pracowników zachęcasz ich do rozwoju? Czy znasz strukturę wiekową pracowników swojej firmy? Czy wiesz, jak się ona zmieni w najbliższym okresie? Czy twoi pracownicy wiedzą, że jesteś otwarty na zatrudnienie i utrzymanie na stanowisku osób w każdym wieku? Jeśli pracodawca na większość pytań odpowie „tak”, to będzie mógł postawić sobie piątkę z zakresu zarządzania wiekiem. Jeszcze lepsza ocena będzie mu się należała, jeśli dodatkowo przyzna, że z programów szkoleniowych oferowanych swoim pracownikom nigdy nie wyklucza osób z grupy 45+, bo doskonale wie, że wbrew powszechnym opiniom osoby te w kursach doskonalących umiejętności zawodowe bardzo chętnie uczestniczą.

Projekt „Wykorzystaj nas! Pracownicy 45+ w Twojej firmie” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego „Kapitał ludzki 2007 – 2013”. Priorytet VI „Rynek pracy otwarty dla wszystkich”. Działanie 6.1 „Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie”. Poddziałanie 6.1.1 „Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy”.

Agnieszka Grotek

T en ciekawy projekt mający zainteresować pracodawców sytuacją zawodową osób powyżej 45. roku życia organizuje gdański oddział Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Skąd w ogóle pomysł na takie hasło kampanii? – Już na etapie opracowywania hasła podjęłyśmy decyzję, że będzie ono elementem prowokującym, skłaniającym odbiorców do zwrócenia uwagi na naszą kampanię i do zapoznania się z nią – podkreśla dr Małgorzata Łosiewicz odpowiedzialna za promocję projektu.

Pozostało 91% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!