Praca dla humanisty

„Rz” podpowiada, w jakich branżach mogą znaleźć pracę absolwenci kierunków humanistycznych

Publikacja: 04.01.2012 04:50

Praca dla humanisty

Praca dla humanisty

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Co roku studia humanistyczne kończy prawie 40 tys. osób. Licząc też absolwentów kierunków społecznych i pedagogicznych, którzy często rywalizują o te same miejsca pracy, mamy niemal 180-tysięczną rzeszę kandydatów. To sporo, ale z drugiej strony przybywa też możliwości pracy dla humanistów, którym sprzyja choćby rozwój Internetu i PR. Otwarcie na absolwentów studiów humanistycznych i społecznych deklarują koncerny FMCG, firmy doradczo-audytorskie oraz centra usług finansowo-księgowych.

Do usług i FMCG

– Nie jesteśmy skoncentrowani tylko i wyłącznie na absolwentach SGH i innych uczelni ekonomicznych. Humaniści, którzy biegle znają obce języki, są u nas bardzo pożądani. Ich atutem jest dobra komunikatywność, umiejętność nawiązywania relacji z ludźmi, co jest bardzo istotne w pracy, która polega na stałym kontakcie z klientami – twierdzi Maciej Piwowarczyk, dyrektor centrum operacji BPO w warszawskim biurze Accenture. Jak zaznacza, w pracy w centrum usług liczy się też chęć do współpracy międzykulturowej – np. umiejętność tworzenia zespołu z kolegami z Filipin, Indii czy też Chin.

Taka umiejętność przydaje się też w globalnych koncernach FMCG. Agnieszka Przybyłek, menedżer rozwoju talentów w Mars Polska, podkreśla, że wprawdzie podczas rekrutacji liczy się wykształcenie kandydata, ale dużo większe znaczenie mają konkretne umiejętności. – Osoby, które liczą na karierę w biznesie, niezależnie, na jakim kierunku studiują, powinny zadbać o rozwój praktycznych umiejętności zawodowych, np. poprzez aktywność w kołach naukowych, praktyki czy staże – dodaje Agnieszka Przybyłek.

Szansa w doradztwie

Gotowość do zatrudnienia humanistów i absolwentów kierunków społecznych deklarują też czołowe firmy doradczo-audytorskie.

Anna Woźniak, szefowa rekrutacji w Ernst & Young, gdzie pracują m.in. absolwenci psychologii, socjologii, filologii i dziennikarstwa, ocenia, że ich atutem są bardzo dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne, umiejętność kreatywnego myślenia (istotne np. w marketingu) oraz twórczego wykorzystania zasobów.

– Ważne jest jednak, żeby humaniści byli zainteresowani zakresem działalności naszej firmy – zaznacza Anna Woźniak i podkreśla, że istotna jest dodatkowa aktywność kandydatów, w tym zaangażowanie w pracę kół naukowych związanych z audytem, doradztwem biznesowym, finansami. – Niektórzy humaniści już od początku studiów starają się zdobywać doświadczenia podczas praktyk-dodaje Woźniak.

Socjolodzy, politolodzy oraz studenci biotechnologii pracują też na stażach w PwC. – Kryteria, które stawiamy kandydatom , są uniwersalne i możliwe do spełnienia niezależnie od kierunku studiów i rodzaju uczelni – twierdzi Ewa Zmysłowska, kierownik ds. rekrutacji i wizerunku pracodawcy w PwC, gdzie  stażyści przechodzą przez kilkuetapowy proces rekrutacji. Na wstępie firma sprawdza znajomość angielskiego, umiejętność posługiwania się liczbami oraz umiejętności analityczne.

– Jesteśmy otwarci na studentów i absolwentów różnych kierunków. Według nas różnorodność stymuluje kreatywność, umożliwia dostarczanie kompleksowych rozwiązań naszym klientom – dodaje Ewa Zmysłowska.

Nie tylko informatycy

Humanistów powinna też zainteresować szybko rosnąca branża Internetu i gier komputerowych. Adam Kiciński prezes CD Projekt Red, podkreśla, że szanse na pracę mają tam nie tylko kandydaci po studiach informatycznych, ale także humaniści.

– Do takich firm jak nasza zwykle trafiają bardzo zaawansowani gracze komputerowi, którzy w pewnym momencie dochodzą do wniosku, że chcieliby zająć się grami od zaplecza, mieć na nie większy wpływ. Część z nich idzie w kierunku programowania, ale inni zaczynają zajmować się grafiką, animacją, scenariuszami – wyjaśnia szef CD Projekt Red.

Sabina Stodolak, szefowa HR w agencji interaktywnej Grupa Adweb, twierdzi, że humaniści sprawdzają się  w wielu specjalnościach. Dobrze radzą sobie np. w interaktywnym PR, gdzie niezbędne jest lekkie pióro i umiejętność sprawnego wyszukiwania informacji w Internecie.

Sprawdzają się też jako specjaliści social media, którzy odpowiadają za wizerunek firmy czy marki na portalach społecznościowych, prowadząc np. jej profil (fan page) na Facebooku, oraz jako analitycy webowi. Mając podstawy programowania, mogą pracować jako specjaliści użyteczności (dbają o przyjazność stron internetowych dla użytkowników) oraz jako specjaliści SEO, którzy zapewniają odpowiednie pozycjonowanie firmy czy marki w wyszukiwarkach internetowych.

Jak wejść do internetowej branży? Najlepiej przez praktykę – tym bardziej że studia z interaktywnego marketingu dopiero raczkują, a branża bardzo szybko się zmienia. – Najważniejsza jest własna inicjatywa i chęć uczenia się. Fachową aktualną wiedzę można zdobyć w Internecie, gdzie jest cała masa blogów profesjonalistów z tej branży, są specjalistyczne strony agencji marketingowych – twierdzi Sabina Stodolak.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Kariera i biznes" Anity Błaszczak,  a.blaszczak@rp.pl

Czytaj w Internecie

Przydatne dla specjalisty SEO: www.forum.optymalizacja.com; www.sprawnymarketing.pl

Przydatne w Social Media

www.Proto.pl

www.allfacebook.com

Przydatne dla analityków/specjalistów użyteczności

usabilitygeek.com

;

someslightlyirregular.com

ekonomia24.pl

Konkursowe łowienie talentów

- w znalezieniu pracy mogą pomóc konkursy organizowane przez firmy

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej?

- konkretne porady dla kandydatów do pracy

Błędy przy szukaniu pierwszej pracy

-  dlaczego nie warto wysyłać setek sztampowych CV

Co roku studia humanistyczne kończy prawie 40 tys. osób. Licząc też absolwentów kierunków społecznych i pedagogicznych, którzy często rywalizują o te same miejsca pracy, mamy niemal 180-tysięczną rzeszę kandydatów. To sporo, ale z drugiej strony przybywa też możliwości pracy dla humanistów, którym sprzyja choćby rozwój Internetu i PR. Otwarcie na absolwentów studiów humanistycznych i społecznych deklarują koncerny FMCG, firmy doradczo-audytorskie oraz centra usług finansowo-księgowych.

Pozostało 91% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!