Reklama

Firmy są odbiciem ludzkiej psychiki

Firmy niekiedy zdają sobie sprawę, co powinny zmienić, ale nic nie zmieniają. Są jak ludzie, których umysł czasem wie, co należy robić, ale serce na to nie pozwala - twierdzi Tony Goodwin, założyciel i prezes Antal International, międzynarodowej firmy rekrutacji specjalistów i kadry kierowniczej

Publikacja: 02.02.2012 15:20

Tony Goodwin

Tony Goodwin

Foto: ekonomia24

Rz: W niedawnym  badaniu Antal International polscy szefowie uznali, że kluczową cechą menedżera i przedsiębiorcy na drodze do sukcesu jest elastyczności umiejętność szybkiego dostosowania się do sytuacji. Czy w światowym badaniu wynik byłby podobny?

Tony Goodwin

: Sądzę, że tak. Czytałem ostatnio ciekawe opracowanie o Darwinie i jego teorii przetrwania najsilniejszych i najlepiej przystosowanych jednostek. Według niej zwierzęta, które przetrwały, niekoniecznie były największe i  najpotężniejsze, ale takie, które najlepiej i najszybciej potrafiły się przystosować do zmieniających się warunków. Podobnie jest w biznesie, który dla mnie jest odbiciem selekcji naturalnej. W nim też  bardzo istotna  jest  umiejętność dostosowania się do sytuacji. Tragicznym potwierdzeniem tej zasady było niedawne bankructwo Kodaka,  jednej z najbardziej znanych światowych marek. Firma nie była w stanie dostosować swego modelu biznesu do nowych warunków fotografii cyfrowej.

O ile pamiętam, to Kodak był w niej pionierem ?

Tak i to już w latach 70. XX wieku. Jednak kultura  firmy nie pozwoliła zaadaptować tej nowości  w umiejętny sposób, włączyć do swego DNA. To potwierdza, że firmy niekiedy zdają sobie sprawę, co się zmienia na rynku, co powinny zrobić, ale nic nie zmieniają. Bo firmy są jak ludzie - są odbiciem  naszej psychiki - czasem umysł wie, co należy robić, ale serce na to nie pozwala. W rezultacie wszystko pozostaje bez zmiany. W zeszłym roku,  na międzynarodowym kongresie  przedsiębiorczości lekarz prowadzący jedną z prezentacji  zapytał nas, na jak długo ludzie zmieniają rujnujący ich zdrowie styl życia, gdy wiedzą, że prowadzi on do przedwczesnej  śmierci.  Okazało się,że po dwóch latach 90 proc. pacjentów wraca do złych  nawyków. Podobnie jest z firmami, które   są przecież zbiorowiskiem ludzi. Zmiana ludzkiego zachowania jest jednym  z największych wyzwań, dlatego tak trudna jest kulturowa zmiana zachowania całej firmy.

Reklama
Reklama

Może jednak w firmach  jest to łatwiejsze? Można przecież wprowadzić zupełnie nowych ludzi wymienić cały zarząd, zatrudnić nowych dyrektorów?

Tak, ale  to oznacza ryzyko utraty know how -  kapitału intelektualnego, który zwłaszcza w sektorze usług  jest  kluczowy.  Tutaj aktywa firmy codziennie po południu wychodzą z biura. Z jednej strony potrzebujemy przypływu świeżej krwi, ale z drugiej- bardzo ważne  jest utrzymanie dobrych ludzi, którzy będą otwarci na nowe pomysły.

Pełny wywiad w jutrzejszej Rzeczpospolitej na stronie B16

Praca
O dobre zarobki najtrudniej na obrzeżach województw
Praca
Regulacyjny kij pomoże zwiększyć udział kobiet we władzach firm
Praca
Amerykańskie Zetki mniej wierzą w siłę dyplomu i obawiają się AI
Praca
Szefowie zachodnich firm stawiają na inwestycje w AI
Praca
AI zmienia już pracę specjalistów i menedżerów
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama