Jak wynika z najnowszych badań ManpowerGroup, w momencie, w którym wiele branż zmaga się z niesprzyjająca sytuacją rynkową, dwie trzecie przedstawicieli sektora centrów usług dla biznesu w Polsce (BPO/SSC) nie odczuwa spowolnienia gospodarczego. Nie dziwi więc, że podobny odsetek respondentów (61 proc.) z tej branży zamierza zwiększyć zatrudnienie.

–  Sektor usług dla biznesu jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż w Polsce. Optymistyczne plany rekrutacyjne przedstawicieli firm BPO/SSC należy jednak interpretować dwojako – komentuje wyniki badania Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup w Polsce. –  Z jednej strony deklarowany wzrost zatrudnienia wynika w dużej mierze z nowych inwestycji i ekspansji centrów outsourcingowych w kolejnych lokalizacjach, z drugiej jest to konieczność przeciwdziałania rotacji, z jaką zmaga się wielu pracodawców tej branży - dodała.

Firmy napotykają jednak na problemy. Pierwszy z nich to trudności związane z pozyskaniem odpowiednich kandydatów na stanowiska istotne dla działalności firm, do czego przyznało się aż 75 proc. ankietowanych. Dla większości firm branży BPO/SSC, które wzięły udział w badaniu, podstawową przyczynę odczuwanych problemów ze zdobyciem pracowników stanowi brak dostępnych kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami na rynku pracy oraz brak doświadczenia. Pojawiły się też deklaracje mówiące o wysokich wymaganiach finansowych aplikujących kandydatów, a także o niewystarczającej znajomości przez nich języków obcych. Pośród najtrudniejszych do obsadzenia, respondenci podawali stanowiska IT, inżynierskie, specjalistyczne i kierownicze. Największym problemem wydaje się pozyskanie pracowników ze znajomością kilku języków obcych i jednocześnie określonych kompetencjach specjalistycznych.

Drugim odczuwalnym problemem, wspomnianym przez ponad połowę respondentów (57 proc.), to silna rotacja pracowników. Zdaniem Iwony Janas, przyczynia się do tego charakter pracy w sektorze centrów usług biznesowych. - Statystyczny pracownik tej branży to wykształcony trzydziestolatek, znający doskonale co najmniej jeden język obcy, często posiadający niezwykle cenne dla pracodawcy kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Tymczasem praca w tej branży, choć wymagająca, z perspektywy konkretnego stanowiska jest ściśle wytyczonym odcinkiem większej całości - tłumaczy. Po pewnym czasie wykonywania takich powtarzalnych zadań wielu pracowników popada w rutynę, a ucieczki od niej szuka u kolejnego pracodawcy. Dlatego wsparcia przy rekrutacjach przedsiębiorcy branży BPO/SSC szukają często u agencji zatrudnienia dobrze znających ten rynek.

Charakter branży nie pozostaje bez wpływu na formy zatrudnienia, z których korzystają przedsiębiorstwa. Zdecydowana większość ankietowanych (79 proc.) przedstawicieli centrów BPO/SSC korzysta z elastycznych form zatrudnienia. Najczęściej stosowanymi formami są: praca tymczasowa (68 proc. badanych centrów), zatrudnienie zewnętrzne (50 proc.), umowy cywilnoprawne (41 proc) i umowy kontraktowe (blisko 14 proc.). Jak wynika z badania, w zeszłym roku 79 proc. ankietowanych firm BPO/SSC wprowadziło podwyżki wynagrodzeń. Prawie trzy czwarte badanych przedsiębiorstw planuje też dalszy wzrost płac.