Rosną wymagania firm wobec pracowników

Większość pracowników musi sobie radzić z rosnącymi wymaganiami firm.

Publikacja: 16.10.2013 11:56

Rosną wymagania firm wobec pracowników

Foto: PhotoXpress

Ponad ośmiu na dziesięciu pracujących Polaków twierdzi, że pracodawcy wymagają od nich teraz więcej niż  przed pięcioma laty, gdy na świecie zaczął się kryzys finansowy. Ci zatrudnieni w państwowych firmach widzą ten wzrost wymagań jeszcze częściej – wynika z najnowszego Monitora Rynku Pracy, internetowego  sondażu Instytutu Badawczego Randstad, który na przełomie sierpnia i września objął prawie 14 tys. pracowników na świecie, w tym 405 w Polsce.

Jak oceniają Polacy, największy wzrost oczekiwań firm nastąpił w obszarze nowych technologii (a konkretnie umiejętności posługiwania się narzędziami cyfrowymi)  oraz umiejętności interpersonalnych. (Pracodawcy   wymagają np.  umiejętności pracy w zespole, w tym międzynarodowym). Zdaniem uczestników sondażu wzrosły też oczekiwania  firm   dotyczące  doświadczenia zawodowego i wykształcenia. Ten wzrost wymagań dotyczy również kandydatów do pracy, a 15 proc. badanych aktywnie szuka nowego zajęcia, zaś 68 proc. jest otwartych na oferty.

Kajetan Słonina, dyrektor zarządzający agencji doradztwa personalnego i pracy tymczasowej Randstad w Polsce, przyznaje, że  niekiedy oczekiwania  pracodawców są mało realistyczne – gdy np. firma poszukuje wysoko wykwalifikowanego  specjalisty, któremu oferuje niezbyt konkurencyjne wynagrodzenie i pracę w  niewielkim mieście.

Szanse na to, że firmy  ograniczą swe wymagania są jednak niewielkie – prawie ośmiu na dziesięciu pracowników przewiduje, że w kolejnych pięciu latach poprzeczka  pójdzie jeszcze w górę. Co trzeci  ma obawy, czy będzie w stanie spełnić rosnące oczekiwania szefów. Ci mogą się jednak pocieszyć, że zdecydowana większość badanych  pracowników postara się robić wszystko, by spełnić wymogi.

Jak twierdzi Jeremi Mordasewicz, ekspert rynku pracy Konfederacji Lewiatan, ta gotowość Polaków do sprostania rosnącym oczekiwaniom pracodawców to optymistyczny sygnał zarówno dla firm, jak i dla całej gospodarki. Daje bowiem szansę na wzrost wydajności pracy i poprawę konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, a więc i na większy eksport. To on będzie w najbliższym czasie siłą napędową naszej gospodarki, która nie może  liczyć na wzrost krajowej konsumpcji m.in. ze względu na trudną sytuację na rynku pracy.

Widać to też  w badaniu Randstad, które wykazało   wzrost obaw o utratę zatrudnienia; liczy się z tym w najbliższym półroczu 36 proc. pracowników, najwięcej od pierwszej edycji badania w 2010 r.  Nadal jednak Polacy  optymistycznie oceniają swe szanse na rynku pracy –  prawie trzy czwarte uważa, że w pół roku znalazłoby jakieś zajęcie, a dwie dwie trzecie liczy na porównywalną pracę.

Większość badanych jest gotowa dać z siebie wszystko, ale wiele zależy też od pracodawców. Zdaniem 80 proc. uczestników sondażu za dopasowanie umiejętności i kompetencji do stanowiska odpowiada pracownik, ale tyle samo widzi tu rolę pracodawcy.

Ponad ośmiu na dziesięciu pracujących Polaków twierdzi, że pracodawcy wymagają od nich teraz więcej niż  przed pięcioma laty, gdy na świecie zaczął się kryzys finansowy. Ci zatrudnieni w państwowych firmach widzą ten wzrost wymagań jeszcze częściej – wynika z najnowszego Monitora Rynku Pracy, internetowego  sondażu Instytutu Badawczego Randstad, który na przełomie sierpnia i września objął prawie 14 tys. pracowników na świecie, w tym 405 w Polsce.

Pozostało 84% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!