– Wielu menedżerów ma dzisiaj poczucie zagubienia – ocenia profesor Krzysztof Obłój, kierownik Katedry Strategii Organizacji z Akademii Leona Koźmińskiego i ekspert zarządzania. Zwraca uwagę, że po okresie dosyć długiej stabilizacji sytuacji polityczno-gospodarczej (przynajmniej w naszej części świata) w ostatnich latach w wielu wymiarach mają miejsce tak nieoczekiwane zjawiska i zmiany, że ludziom jest trudno nadać sens wydarzeniom w ich otoczeniu.
Nie tylko wybuch pandemii, ale też powrót nacjonalizmów i populizmów, eksplozja inflacji, niezwykła intensywność lokalnej i światowej konkurencji, rwanie się międzynarodowych i krajowych łańcuchów dostaw, przyspieszone zmiany klimatyczne i regularna wojna niemal w centrum Europy wywołują poczucie ogromnej złożoności i niepewności.
– Wszystko to pokazuje, że ten świat jest bardzo skomplikowany, ale zrozumienie go jest możliwe i ma niezmienną logikę, która może pomóc organizacjom nie tylko przetrwać, ale i rozwijać się w takich warunkach – twierdzi prof. Obłój. Tę logikę przybliża jego wchodząca na rynek we wrześniu książka „Myśl strategicznie!”. To poradnik dla menedżerów, który ma im pomóc przygotować firmy do odpowiedzi na nowe wyzwania.
Bariera komfortu
Budowanie przyszłości firmy wymaga przede wszystkim zrozumienia i nazwania kluczowych wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć. W drugim etapie wyzwania wymagają od menedżerów decyzji dotyczących tego, jak je zaadresować – podkreśla autor. Przyznaje jednak, że sporo przedsiębiorstw może się bez takiego myślenia obyć. To firmy, które są w komfortowej sytuacji, bo warunki działania w ich branży się nie zmieniają zbytnio nawet dzisiaj. Ich przyszłość rynkowa jest względnie przewidywalna, nie mają więc strategicznych wyzwań, a tylko normalne problemy codzienności zarządzania.
Z wyzwaniami muszą natomiast radzić sobie przede wszystkim te firmy, które doświadczają radykalnej zmiany w swoim otoczeniu i jednocześnie chcą osiągać nadzwyczajne wyniki i zapewnić sobie trwałą przewagę konkurencyjną. – Nie ma nic złego w dobrej codzienności zarządzania i wiele firm może bardzo sprawnie funkcjonować, pilnując kosztów, odświeżając swoją ofertę produktów i usług oraz poprawiając relacje z odbiorcami. Jednak w ten sposób nie da się rozwinąć skrzydeł i osiągnąć nadzwyczajnych wyników – zaznacza prof. Obłój. Zwraca uwagę, że myślenie strategiczne dotyczy przede wszystkim sytuacji wyzwań, sytuacji nieoczywistych i ma pomóc menedżerom odpowiedzieć na fundamentalne pytania dotyczące np. wyboru rynku, nowych produktów i usług, długości łańcucha wartości, akwizycji i fuzji czy umiędzynarodowienia. Nie jest to łatwe.