Najbardziej rozbudowane przepisy dotyczące podejmowania dodatkowej działalności zawodowej dotyczą, jak się wydaje, członków korpusu służby cywilnej, a zwłaszcza urzędników służby cywilnej i osób zajmujących wyższe stanowiska w tej służbie. Wszyscy członkowie korpusu służby cywilnej nie mogą, bowiem podejmować dodatkowego zatrudnienia bez pisemnej zgody dyrektora generalnego urzędu ani wykonywać czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub podważających zaufanie do służby cywilnej. A urzędnicy sc oraz osoby zajmujące wyższe stanowiska w tej służbie nie mogą również bez takiej zgody, podejmować innych zajęć zarobkowych. Wynika to z art. 80 ust. 1-3 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc).
Dodatkowe zatrudnienie
Przepisy ustawy o sc, nie tłumaczą, co to znaczy dodatkowe zatrudnienie. Z wyjaśnień Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (dalej DSC KPRM) - dsc.kprm.gov.pl wynika jednak, że chodzi tu wyłącznie o świadczenie pracy na podstawie stosunku pracy a więc na podstawie: umowy o pracę, powołania, mianowania i wyboru. Oznacza to, że pracownik sc może zatrudnić się w innej firmie na podstawie umowy cywilnoprawnej, nawet nie informując przełożonego o swoim dodatkowym zajęciu. Na takich samych zasadach może też rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Pod warunkiem jednak, że nie złamie zakazu wynikającego z tzw. ustawy antykorupcyjnej, czyli ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 216, poz. 1584 ze zm.). Ustawa ta zabrania, bowiem wymienionym w niej osobom, wśród, których znajdują się też członkowie korpusu sc podejmowania określonej – wskazanej w niej – aktywności (temat ten wymaga odrębnego omówienia ze względu na przygotowywane w tym zakresie zmiany przepisów).
Ważne!
Ustawę antykorupcyjną, wkrótce zastąpić ma ustawa o jawności życia publicznego. Zmieni ona m.in. katalog osób, których dotyczą ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz katalog aktywności, które są dla nich zakazane.
Podejmowanie zajęć zarobkowych
Szerszy zakaz „dorabiania do pensji" dotyczy urzędników sc i osób zajmujących wyższe stanowiska w sc. Im bez pisemnej zgody dyrektora generalnego nie tylko nie wolno podejmować dodatkowego zatrudnienia, ale także zajęć zarobkowych, co oznacza zakaz wykonywania wszelkich zajęć związanych z uzyskiwaniem dochodów w ramach różnorodnych form prawnych np. stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej, ale też działalności gospodarczej (i to niezależnie od zakazu wynikającego z ustawy o ograniczeniu działalności gospodarczej).