Uczestnikiem PPK może zostać tylko „osoba zatrudniona” w rozumieniu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych. „Osobami zatrudnionymi” są np. pracownicy (z wyjątkiem m.in. młodocianych) oraz zleceniobiorcy, podlegający z tytułu tego zlecenia obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Osoba zatrudniona, która osiągnęła 55 rok życia i chce zostać uczestnikiem PPK, składa podmiotowi zatrudniającemu wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK (nie można „zapisać” do PPK osoby, która ma już co najmniej 70 lat). Osoba zatrudniona, która nie ukończyła jeszcze 55 lat i nie chce zostać uczestnikiem PPK, może oczywiście podjąć taką decyzję – w takim przypadku składa podmiotowi zatrudniającemu deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Jeżeli tego nie zrobi, zostanie „zapisana” do PPK - bez konieczności złożenia przez nią oświadczenia woli w tej sprawie.