Praca z polecenia

Już ponad połowa dużych firm w specjalnych programach zachęca pracowników, by rekomendowali do pracy swych znajomych.

Publikacja: 13.02.2013 03:06

Praca z polecenia

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

„My szukamy – Ty polecasz" pod tym hasłem spółka Capgemini Polska, potentat nowoczesnych usług dla biznesu, zachęcała w zeszłym roku swych pracowników do rekomendowania kandydatów do pracy.  – To właśnie pracownicy znają najlepiej naszą firmę, kulturę organizacyjną i wartości oraz potrafią dopasować kwalifikacje swoich znajomych do potrzeb firmy – podkreśla Katarzyna Kwiatek, menedżer ds. rekrutacji w Capgemini Polska.

Od pięciu lat wewnętrzne rekomendacje ułatwia tam specjalny program referralowy, który przewiduje premię finansową dla pracownika, jeśli polecany przez niego kandydat zostanie zatrudniony i przejdzie okres próbny.

Mniejsze ryzyko

Takie programy rekomendacji, określane niekiedy jako referralowe, pojawiły się w polskich firmach w czasach tzw. rynku pracownika, gdy to pracodawcy zabiegali o kandydatów do pracy.  I nadal się rozwijają, szczególnie w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu, który jako jeden z nielicznych prowadzi dziś rekrutacje na większą skalę. Jednak nawet firmy, które nie szukają co roku setek pracowników, chętnie korzystają z kandydatów z polecenia. Według badań  firmy doradztwa personalnego Hays Poland programy rekomendacyjne ma już 52 proc. dużych polskich i zagranicznych spółek.

– To korzystne rozwiązanie, które zmniejsza ryzyko nietrafionych rekrutacji, obniżając też koszty pozyskania nowych pracowników – ocenia Grażyna Rzehak, członek zarządu odpowiedzialna za zarządzanie zasobami ludzkimi w Grupie Żywiec. Od  kilku lat program rekomendacji pod hasłem „Poleć nam swojego kandydata" zachęca pracowników firmy do polecania osób, które znają.

Na kandydatów z polecenia liczy też Grupa Allegro, która rekrutuje teraz informatyków. – Korzystamy z rekomendacji pracowników i zwłaszcza w ofertach pracy na wąskie specjalizacje bardzo je sobie chwalimy – podkreśla Agata Landzwójczak, specjalista ds. personalnych w firmie.

Michał Szostkowski, dyrektor HR spółki informatycznej  Tieto Poland, ocenia że ok. 40 proc. zatrudnianych tam osób to kandydaci polecani przez pracowników. Od czterech lat pomaga w tym specjalny program rekomendacji „Polecony – nagrodzony".

Premia za sukces

Zgodnie z nazwą, program Tieto przewiduje dla pracownika od tysiąca do pięciu tysięcy złotych premii (wysokość zależy od kwalifikacji kandydata), jeśli polecana przez niego osoba przejdzie z sukcesem proces rekrutacji i okres próbny. Michał Szostkowski twierdzi, że program pomaga zdobyć dobrych kandydatów i to przy niższych kosztach – trzykrotnie mniejszych niż przy zleceniu rekrutacji zewnętrznej firmie.

Finansowe zachęty oferuje też swym pracownikom Alior Bank, który prowadzi specjalny program „Rekomendujesz", oraz Grupa Żywiec, gdzie premia za  polecenie dobrego kandydata, wypłacana sześć miesięcy po zatrudnieniu tego ostatniego, wynosi kilkaset złotych. Jak jednak twierdzi Grażyna Rzehak,    niezależnie od premii pracownikom Grupy Żywiec zależy, by rekomendować właściwe osoby. W takim przypadku zarówno firma, jak i polecany kandydat mają  też szerszą wiedzę na swój temat; pracownik może sporo powiedzieć „swemu" kandydatowi o kulturze organizacji, o szefach.

Potwierdza to Agata Furman, dyrektor marketingu ds. wizerunku pracodawcy (Employer Brandingu) w spółce Luxoft, oferującej usługi IT. – Kandydaci z polecenia są zwykle lepiej przygotowani do rozmów kwalifikacyjnych, wiedzą z czym się będzie wiązała ich praca i na co mogą liczyć – wyjaśnia dodając, że ok. 23-30 proc.  rekrutacji Luxoft to osoby rekomendowane, najczęściej przez pracowników. Zdaniem Grażyny Rzehak, osoby z polecenia szybciej się  adaptują w nowych warunkach, bo rekomendujący ich kolega pełni rolę osoby wprowadzającej.

Wskaźnik wizerunku

Firma Luxoft poszła w rekomendacjach jeszcze dalej, bo do polecania kandydatów do pracy zachęca także swych fanów na Facebooku. – Mogą sami aplikować  do pracy poprzez nasz fanpage na FB, albo polecić kogoś znajomego podsyłając jego profil na portalu – wyjaśnia Agata Furman.

Jak dodaje, spółka ma nawet specjalny program bonusowy dla takich zewnętrznych rekomendacji; przewiduje on tysiąc złotych premii,  jeśli polecany kandydat zostanie zatrudniony i przejdzie okres próbny.  (Pracownicy Luxoftu, w ramach wewnętrznego programu rekomendacji mogą liczyć na bonusy   rzędu kilku tysięcy złotych).

– Najlepiej, jeśli pracownicy polecają znajomych nie dla premii, ale z wewnętrznej motywacji, chcąc by pracowali w tej samej firmie – twierdzi Barbara Zych, z Employer Branding Institute. Jak dodaje, rozwój mediów społecznościowych będzie sprzyjać też rozwojowi firmowych programów rekomendacji. Co więcej,    mogą one być dobrym wskaźnikiem wizerunku pracodawcy – pracownik raczej nie poleci pracy swym znajomym, jeśli ma o firmie złą opinię.

Jak zdobyć pracę z polecenia

1. Mocna marka

Zadbaj o to, by budować swój wizerunek eksperta zarówno w branży, jak i wśród kolegów z firmy (np. dzieląc się z nimi wiedzą.) Wielu z nich za jakiś czas zmieni pracę, więc będą mogli cię polecić w swych nowych firmach.

2. Sieć kontaktów

Dbaj o rozwój i podtrzymanie zawodowych znajomości. Ułatwiają to biznesowe portale społecznościowe, udział w branżowych imprezach. Nie ograniczaj się do wymiany wizytówek, ale dbaj, by ludzie wiedzieli, czym się zajmujesz, w czym jesteś dobry.

3. Profil zawodowy

Zadbaj o to, by ułatwić prywatnym znajomym polecenie cię do pracy. Nawet jeśli jej nie szukasz, mów czasem, czym się zajmujesz, w czym jesteś dobry i co chciałbyś robić.

4. Przyjaźń to za mało

Nie licz na to, że dobry kolega zarekomenduje cię ze względu na przyjaźń. Często zna też twoje wady, więc może nie chcieć ryzykować swej reputacji w firmie.

Poszukiwanie pracy
Nie wystarczy znaleźć i zrekrutować dobrego kandydata
Poszukiwanie pracy
Co drugi specjalista czeka na okazję do zmiany pracodawcy w 2025 r.
Poszukiwanie pracy
Na rynek pracy ruszyła jesienna fala młodych kandydatów
Materiał Partnera
SHEIN Rozwija Centrum Technologiczne w Europie: Trwa rekrutacja polskich ekspertów IT
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Poszukiwanie pracy
Rekrutacja coraz dłuższa i bardziej frustrująca dla kandydata
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego