PO płaciła przedsiębiorcy, który w serwisie X atakował Szymona Hołownię

Wirtualna Polska ujawnia, że Platforma Obywatelska przez osiem lat zapłaciła 305 tys. zł za "analizy politologiczne" mężczyźnie prowadzącemu dwa konta w serwisie X, które promowały polityków PO i atakowały PiS, ale także Szymona Hołownię.

Publikacja: 21.02.2024 06:02

Szymon Hołownia

Szymon Hołownia

Foto: PAP/Piotr Nowak

Wirtualna Polska pisze, że chodzi m.in. o konto PabloMoralesPl, którego właściciel używał obraźliwych określeń (takich jak „debil” czy „idiota”) w stosunku do polityków PiS, ale krytykował też Szymona Hołownię nazywając go „pożytecznym idiotą”, „kłamcą”, „manipulatorem” i zarzucając mu rozbijanie opozycji w interesie PiS.

PabloMoralesPl atakował też dziennikarzy — w tym m.in. Michała Kolankę z „Rzeczpospolitej”.

O właścicielu konta PabloMoralesPl w czerwcu 2023 roku informowało TVP

Przed wyborami — jak przypomina Wirtualna Polska — właściciel konta PabloMoralesPL wieszczył porażkę wyborczą Trzeciej Drogi i Polski 2050 i zniechęcał do głosowania na tę formację.

O działalności właściciela konta PabloMoralesPl w połowie 2023 roku informowała TVP.

Stacja podała wówczas dane pozwalające na identyfikację właściciela konta — wskazywały one na Bartosza Kopanię, przedsiębiorcę z Warszawy, który, według wpisu w CEDiG, zajmuje się m.in. doradztwem, PR-em, komunikacją oraz produkcją filmów i programów telewizyjnych.

O związkach Kopani z PO pisał w 2017 roku „Newsweek” ujawniając, że współtworzył on przemówienia ówczesnego przewodniczącego Platformy, Grzegorza Schetyny. Miał też być pomysłodawcą hasła „opozycji totalnej”.

Po kilku tygodniach od publikacji TVP na koncie PabloMoralesPl pojawiło się oświadczenie zapowiadające podjęcie kroków prawnych przeciwko pracownikom Telewizji Publicznej. Wirtualna Polska twierdzi jednak, że Bartosz Kopania nie pozwał TVP za materiały.

Właściciel konta PabloMoralesPl atakował m.in. Aleksandra Twardowskiego, przedsiębiorcę z Dolnego Śląska, aktywnego w serwisie X/Twitter. Po materiale TVP Twardowski wysłał do PO pytanie: "Czy w latach 2015 — 2023 Platforma Obywatelska wypłacała pieniądze tytułem faktur za świadczone usługi, panu Bartoszowi Kopani?". Twardowski chciał też znać wysokość kwoty przekazanej przedsiębiorcy.

PO po czterech miesiącach odpowiedziało na pytanie o pieniądze wypłacone Bartoszowi Kopani

Odpowiedź Twardowski uzyskał po czterech miesiącach, gdy złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego domagając się udzielenia informacji w ramach dostępu do informacji publicznej.

17 listopada w e-mailu wysłanym przez Biuro Krajowe PO przeczytał, że "w okresie od 2015 do 2023 (dzień sporządzenia niniejszej odpowiedzi) z tytułu faktur wystawionych na rzecz Platformy Obywatelskiej RP przez p. Bartosza Kopanię uiszczono łącznie kwotę 305 tys. zł brutto". Nie podano jednak z jakiego tytułu pieniądze były wypłacane.

20 listopada o wypłaty dla Kopani zapytała Biuro Krajowe PO Wirtualna Polska. W odpowiedzi PO stwierdziła, że "ze względu na obowiązujące przepisy w zakresie rachunkowości i przepisy podatkowe Platforma Obywatelska nie ma obecnie dostępu do wszystkich faktur wystawionych przez p. Bartosza Kopanię. Informuję jednocześnie, że Platforma Obywatelska nie zleca i nie zlecała nikomu publikacji treści w mediach społecznościowych. (...) Biuro Krajowe partii zatrudnia w celu prowadzenia kont społecznościowych własny zespół medialny. Pan Kopania nie był jego członkiem".

Czytaj więcej

Spadła liczba gróźb i przestępstw z „nienawiści”? Tylko zgłaszanych

To, że użytkownik PabloMoralesPl i Bartosz Kopania to jedna osoba zostało dowiedzione — jak zauważa Wirtualna Polska — w czasie rozmowy na kanale "Rebelion(de)Morales #RozmowyRadiaRebeliant" w serwisie X. Aleksander Twardowski zadał pytanie obecnemu na kanale użytkownikowi PabloMoralesaPl zwracając się do niego per "Bartoszu", a użytkownik odpowiedział - jak pisze WP - "głosem Bartosza Kopani".

„Na kanale Radia Rebeliant na YouTube można znaleźć więcej nagrań, na których osoba występująca jako 'PabloMoralesPl' też mówi głosem identycznym z głosem Bartosza Kopani" - pisze Wirtualna Polska.

Korzystając z danych, które wyciekły z Twittera Wirtualna Polska ustaliła też, że e-mail, którego oficjalnie używa Bartosz Kopania jest powiązany również z innym kontem w serwisie X — kontem „Jana Widawskiego” - założonym w styczniu 2020 roku, które zostało już zlikwidowane, ale ślady jego działalności wskazują, że większość jego wpisów to „interakcje z kontem PabloMoralesPl”.

Bartosz Kopania odpowiada Wirtualnej Polsce: To jest prowokacja TVP Info

Wirtualna Polska skontaktowała się z samym Kopanią. Przedsiębiorca odpowiedział, że pieniądze od PO dostał „głównie za szkolenia (...) oraz ekspertyzy politologiczne”. Pytany o związki z kontem PabloMoralesPl odpisał, że "To jest prowokacja TVP Info oraz pisowskich służb. Nielegalna prowokacja. Nie komentuję tego typu pytań, ponieważ zawierają tezę napisaną przez funkcjonariuszy PiS i nacechowane są nieprawdą. A dane na mój temat były pozyskiwane nielegalnie i po to, by zaatakować KO w czasie kampanii wyborczej".

Czytaj więcej

Chatboty skrajnej prawicy wcielają się w zbrodniarzy i terrorystów

Kopania przekonywał też, że "prawo komentowania rzeczywistości politycznej to obywatelskie prawo każdego obywatela. Pabla Moralesa czy Bartosz Kopani. Bez znaczenia. I prawa do swobodnej wypowiedzi będę bronił. Bez względu na to, kogo ten atak dotyczy".

Wirtualna Polska uzyskała też w końcu informację od PO za co partia ta wypłacała pieniądze Kopani. Jak się okazuje było to wynagrodzenia za „ekspertyzy politologiczne dla partii”

Wirtualna Polska pytała KPRM czy Donald Tusk miał wiedzę na temat współpracy PO z Bartoszem Kopanią oraz czy premier wiedział o związkach Kopani z kontem PabloMoralesPl.

W odpowiedzi KPRM oświadczyło, że "Kancelaria Premiera nie zajmuje się działalnością statutową ani wydatkami partii politycznych". E-mail z pytaniami wysłaliśmy też bezpośrednio do Donalda Tuska i Jana Grabca.

Wirtualna Polska pisze, że chodzi m.in. o konto PabloMoralesPl, którego właściciel używał obraźliwych określeń (takich jak „debil” czy „idiota”) w stosunku do polityków PiS, ale krytykował też Szymona Hołownię nazywając go „pożytecznym idiotą”, „kłamcą”, „manipulatorem” i zarzucając mu rozbijanie opozycji w interesie PiS.

PabloMoralesPl atakował też dziennikarzy — w tym m.in. Michała Kolankę z „Rzeczpospolitej”.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Andrzej Duda spotkał się z Donaldem Trumpem. Donald Tusk: wybieramy różnych rozmówców
Polityka
Cimoszewicz: Miałem wrażenie, że Donald Trump zapomniał nazwiska Andrzeja Dudy
Polityka
Maciej Wąsik w prokuraturze. "Nie przyjąłem do wiadomości zarzutów"
Polityka
Gen. Roman Polko: Donald Trump znów prezydentem USA? Nie mam obaw
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Polityka
Komisja nie była w stanie wezwać Kamińskiego. Prokuraturze się udało. Szczerba tłumaczy