Reklama
Rozwiń
Reklama

Fiskus ma prawo skontrolować

Urząd skarbowy może wezwać osobę korzystającą z ulgi rehabilitacyjnej i sprawdzić orzeczenie o niepełnosprawności oraz inne dowody potwierdzające prawo do odpisu

Publikacja: 26.04.2010 04:46

Fiskus ma prawo skontrolować

Foto: www.sxc.hu

Tak wynika z [b]odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 14 796 z 21 kwietnia 2010 r[/b].

Pytanie dotyczyło niepełnosprawnego zaliczonego do I grupy inwalidztwa, który w rozliczeniu za 2008 r. odliczył kwotę z tytułu wykorzystywania auta w celu dojazdów na zabiegi lecznicze. Urząd skarbowy w toku kontroli zażądał od niego dokumentów, które były podstawą skorzystania z ulgi.

Minister przypomniał, że zgodnie z art. 26 ustawy o [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]PIT[/link] osoby niepełnosprawne lub ci, którzy mają takie osoby na utrzymaniu, mogą odliczyć od dochodu wydatki poniesione na używanie samochodu osobowego stanowiącego ich własność lub współwłasność. Chodzi o wydatki z tytułu dojazdu na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne. [b]Odliczenie jest limitowane i nie może przekroczyć kwoty 2280 zł w roku podatkowym. [/b]

Ustawa o PIT nie stawia wymagania, by dokumentować prawo do odpisu fakturą lub innym dokumentem. Urząd skarbowy ma jednak prawo zażądać od podatnika przedstawienia dowodów, że dany wydatek został przez niego faktycznie poniesiony oraz że spełnione zostały pozostałe warunki zastosowania odpisu.

[wyimek]Podatnik musi mieć dowody potwierdzające prawo do ulgi[/wyimek]

Reklama
Reklama

Osoby, które skorzystały z odliczenia, mogą być poproszone o przedstawienie stosownego orzeczenia o niepełnosprawności. Urząd może też sprawdzić dokument, z którego wynika posiadanie tytułu własności do auta osobowego, lub dowód potwierdzający fakt odbycia zabiegów leczniczo-rehabilitacyjnych.

Według resortu finansów takie uprawnienia fiskusa potwierdza art. 275 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A7FD2D37DE45AF88F7215BE9D5A24699?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]. Zgodnie z tym przepisem jeżeli ze złożonej deklaracji wynika, że podatnik skorzystał z przysługujących mu ulg, organ podatkowy może zwrócić się do niego o okazanie dokumentów lub złożenie fotokopii dokumentów, których posiadania wymaga przepis prawa. Jeśli więc fiskus ma wątpliwości, czy zeznanie jest rzetelne, jest obowiązany przeprowadzić stosowne postępowanie wyjaśniające, dopuszczając jako dowód wszystko, co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Mówi o tym art. 180 ordynacji.

Tak wynika z [b]odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 14 796 z 21 kwietnia 2010 r[/b].

Pytanie dotyczyło niepełnosprawnego zaliczonego do I grupy inwalidztwa, który w rozliczeniu za 2008 r. odliczył kwotę z tytułu wykorzystywania auta w celu dojazdów na zabiegi lecznicze. Urząd skarbowy w toku kontroli zażądał od niego dokumentów, które były podstawą skorzystania z ulgi.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Sprawa immunitetu Małgorzaty Manowskiej spadła z wokandy
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Prawo dla Ciebie
"To nie był film erotyczny". Sąd Najwyższy rozstrzygnął skargę Polsatu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Reklama
Reklama