Reklama
Rozwiń
Reklama

Urzędy celne: Dealerzy samochodów walczą o niepobieranie akcyzy od pick-upów

Dilerzy aut pokrzywdzeni decyzjami celników zawiązali własne stowarzyszenie.

Publikacja: 15.04.2013 09:33

Stowarzyszenie dealerów samochodów, walczy z urzędami celnymi o zwrot akcyzy.

Stowarzyszenie dealerów samochodów, walczy z urzędami celnymi o zwrot akcyzy.

Foto: www.sxc.hu

Celem założonego 13 kwietnia Stowarzyszenia Niezależnych Dilerów Samochodów jest przede wszystkim wymiana doświadczeń i wspólna walka w obronie naruszonych praw. Jak przyznaje prezes nowej organizacji Zbigniew Chliszcz, pomysł założenia organizacji wziął się głównie z masowego nakładania akcyzy na samochody określane przez dokumenty producenta jako ciężarowe (często pick-upy). Proceder rozpoczął się w 2010 r. i trwa do dziś, a liczbę sporów na linii przedsiębiorcy–urzędy celne szacuje się na co najmniej kilka tysięcy (szerzej opisywaliśmy ten problem w „Rz" z 4 marca w artykule „Fiskus drąży przeszłość jak chce").

– Na razie mamy 45 członków założycieli z różnych regionów kraju, a wiem o kilkudziesięciu kolejnych zainteresowanych firmach – informuje Zbigniew Chliszcz, który podobnie jak większość członków Stowarzyszenia prowadzi małą firmę – autokomis. Współpracujący z SNDS radca prawny Rafał Szczerbicki z kancelarii SKP-LEX zapowiada, że organizacja będzie się starała  rozwiązać problem akcyzy na rzekome osobówki za pomocą skarg do Komisji Europejskiej, a być może także do Trybunału Konstytucyjnego.

– Będziemy próbowali wpłynąć na zmianę przepisów o akcyzie, a być może uzyskać także rodzaj podatkowej abolicji dla przedsiębiorców pokrzywdzonych decyzjami – zapowiada Szczerbicki.

Przedsiębiorcy chcą jasnych przepisów definiujących ciężarówki

Przedsiębiorcy wskazują, że przyczyną uznawania pick-upów za samochody osobowe jest m.in. złe tłumaczenie na język polski tzw. Nomenklatury Scalonej, czyli klasyfikacji towarowej używanej przez celników. W szczególności chodzi o pozycje 8703 i 8704, odnoszące się do samochodów osobowych i ciężarówek.

Reklama
Reklama

Przedsiębiorcy, na których nałożono akcyzę, przytaczają osobliwe sytuacje, do których  dochodzi  podczas kontaktów z urzędami celnymi w podobnych sprawach.

– Gdy celniczka z bydgoskiego urzędu przyszła na oględziny spornego mitsubishi L 200, sfotografowała go ze wszystkich stron, a pominęła tabliczkę znamionową. A to właśnie tam producent określił go jako „truck", czyli ciężarówkę – opowiada pani Iwona, właścicielka autokomisu z Kujawsko-Pomorskiego. Dodaje, że ten sam urząd nakłada akcyzę na takie samochody, mimo że w telefonicznej informacji tego urzędu wiele razy słyszała: „To znowu pani? Jeśli w niemieckich dokumentach samochodu jest LKW [niem. Lastkraftwagen, czyli samochód ciężarowy – red.], to proszę deklarować to jako ciężarówkę, bez akcyzy".

Najwyraźniej jednak oficjalna informacja urzędów celnych różni się od praktyki.

– W chwili szczerości celnik przyznał mi, że „mają wytyczne z centrali", by tak postępować – mówi pani Małgorzata, właścicielka autokomisu z Pomorza. Dodaje, że łapczywość fiskusa przynosi niezamierzone przez niego skutki. – Obroty i dochody spadły mi na tyle, że przez cały rok płacę tyle podatków, co kiedyś przez miesiąc – dodaje pani Małgorzata.

Celem założonego 13 kwietnia Stowarzyszenia Niezależnych Dilerów Samochodów jest przede wszystkim wymiana doświadczeń i wspólna walka w obronie naruszonych praw. Jak przyznaje prezes nowej organizacji Zbigniew Chliszcz, pomysł założenia organizacji wziął się głównie z masowego nakładania akcyzy na samochody określane przez dokumenty producenta jako ciężarowe (często pick-upy). Proceder rozpoczął się w 2010 r. i trwa do dziś, a liczbę sporów na linii przedsiębiorcy–urzędy celne szacuje się na co najmniej kilka tysięcy (szerzej opisywaliśmy ten problem w „Rz" z 4 marca w artykule „Fiskus drąży przeszłość jak chce").

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Sejm przyjął ustawę
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama