Fiskus nie zarobi na bonusach z bankowej aplikacji

Kupony rabatowe czy kody wymienialne na bilety w momencie ich wydania nie stanowią przychodu dla laureatów konkursu banku, nawet jeśli ich wartość jest wyrażona kwotowo.

Publikacja: 05.10.2022 03:00

Fiskus nie zarobi na bonusach z bankowej aplikacji

Foto: Adobe Stock

We wtorek Naczelny Sąd Administracyjny wydał ważny wyrok dla konsumentów: organizowane są dla nich specjalne platformy zniżkowe.

Spór trafił na wokandę za sprawą jednego z banków. We wniosku o interpretację wyjaśnił, że w działalności prowadzi internetową platformę zniżkową, która w postaci aplikacji jest do ściągnięcia na telefon komórkowy. Platforma zbiera informacje o zniżkach, promocjach i nowościach zakupowych w centrach handlowych, sklepach internetowych i stacjonarnych czy w restauracjach, a także sugeruje, co kupić na prezent, informuje o nadchodzących wydarzeniach.

Bank tłumaczył, że w celu promocji aplikacji organizuje różne akcje marketingowe, m.in. w formie konkursów ogłaszanych na portalu społecznościowym. Nagrodami w nich – najczęściej fundowanymi przez partnerów – są kupony rabatowe, zwykle w formie voucherów czy kart podarunkowych, a także kody wymienne np. na bilet do kina.

Czytaj więcej

Rząd w każdym smartfonie. Ten pomysł budzi wątpliwości

Bank chciał wiedzieć o podatkowych skutkach takich konkursów. Sam był przekonany, że nagrody w postaci kuponów i kodów nie stanowią w momencie ich wydania przychodu dla laureatów. A nawet gdyby, to do 2 tys. zł korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Fiskus potwierdził stanowisko banku, ale nie w całości. Uznał, że przy nagrodach wyrażonych kwotowo w momencie ich wydania po stronie zwycięzców powstanie przychód o skonkretyzowanej, ściśle określonej wysokości. Co do zasady bank musi więc potrącić 10-proc. PIT, a zwolnienie jest możliwe, ale nie zawsze.

Bank zaskarżył interpretację i wygrał. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nie miał wątpliwości, że otrzymanie nagrody, np. vouchera lub karty podarunkowej czy kodu wymiennego, niezależnie od tego, czy ich wartość jest kwotowa czy procentowa, nie mieści się w pojęciu przychodu.

Podobnie uznał NSA. Zauważył, że sporne konkursy i nagrody niejednokrotnie mają charakter akcji marketingowej. I jak tłumaczyła sędzia sprawozdawca Jolanta Strumiłło, nie tyle wzbogacają, ile stanowią przychód konsumenta, co zachęca do nabycia określonego towaru po atrakcyjnych cenach. Zdaniem NSA samo wydanie takiego kuponu, nawet na określoną kwotę, nie może być przychodem. Nie tylko dlatego, że nie wiadomo w ogóle, czy zostanie on osiągnięty. Ponadto bony nie są prawem majątkowym, choćby z tego tytułu, że nie mogą stanowić przedmiotu obrotu między konsumentami. Wyrok jest prawomocny.

Sygnatura akt: II FSK 298/20

We wtorek Naczelny Sąd Administracyjny wydał ważny wyrok dla konsumentów: organizowane są dla nich specjalne platformy zniżkowe.

Spór trafił na wokandę za sprawą jednego z banków. We wniosku o interpretację wyjaśnił, że w działalności prowadzi internetową platformę zniżkową, która w postaci aplikacji jest do ściągnięcia na telefon komórkowy. Platforma zbiera informacje o zniżkach, promocjach i nowościach zakupowych w centrach handlowych, sklepach internetowych i stacjonarnych czy w restauracjach, a także sugeruje, co kupić na prezent, informuje o nadchodzących wydarzeniach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego