Reklama

Fiskus nie zarobi na bonusach z bankowej aplikacji

Kupony rabatowe czy kody wymienialne na bilety w momencie ich wydania nie stanowią przychodu dla laureatów konkursu banku, nawet jeśli ich wartość jest wyrażona kwotowo.

Publikacja: 05.10.2022 03:00

Fiskus nie zarobi na bonusach z bankowej aplikacji

Foto: Adobe Stock

We wtorek Naczelny Sąd Administracyjny wydał ważny wyrok dla konsumentów: organizowane są dla nich specjalne platformy zniżkowe.

Spór trafił na wokandę za sprawą jednego z banków. We wniosku o interpretację wyjaśnił, że w działalności prowadzi internetową platformę zniżkową, która w postaci aplikacji jest do ściągnięcia na telefon komórkowy. Platforma zbiera informacje o zniżkach, promocjach i nowościach zakupowych w centrach handlowych, sklepach internetowych i stacjonarnych czy w restauracjach, a także sugeruje, co kupić na prezent, informuje o nadchodzących wydarzeniach.

Bank tłumaczył, że w celu promocji aplikacji organizuje różne akcje marketingowe, m.in. w formie konkursów ogłaszanych na portalu społecznościowym. Nagrodami w nich – najczęściej fundowanymi przez partnerów – są kupony rabatowe, zwykle w formie voucherów czy kart podarunkowych, a także kody wymienne np. na bilet do kina.

Czytaj więcej

Rząd w każdym smartfonie. Ten pomysł budzi wątpliwości

Bank chciał wiedzieć o podatkowych skutkach takich konkursów. Sam był przekonany, że nagrody w postaci kuponów i kodów nie stanowią w momencie ich wydania przychodu dla laureatów. A nawet gdyby, to do 2 tys. zł korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Reklama
Reklama

Fiskus potwierdził stanowisko banku, ale nie w całości. Uznał, że przy nagrodach wyrażonych kwotowo w momencie ich wydania po stronie zwycięzców powstanie przychód o skonkretyzowanej, ściśle określonej wysokości. Co do zasady bank musi więc potrącić 10-proc. PIT, a zwolnienie jest możliwe, ale nie zawsze.

Bank zaskarżył interpretację i wygrał. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nie miał wątpliwości, że otrzymanie nagrody, np. vouchera lub karty podarunkowej czy kodu wymiennego, niezależnie od tego, czy ich wartość jest kwotowa czy procentowa, nie mieści się w pojęciu przychodu.

Podobnie uznał NSA. Zauważył, że sporne konkursy i nagrody niejednokrotnie mają charakter akcji marketingowej. I jak tłumaczyła sędzia sprawozdawca Jolanta Strumiłło, nie tyle wzbogacają, ile stanowią przychód konsumenta, co zachęca do nabycia określonego towaru po atrakcyjnych cenach. Zdaniem NSA samo wydanie takiego kuponu, nawet na określoną kwotę, nie może być przychodem. Nie tylko dlatego, że nie wiadomo w ogóle, czy zostanie on osiągnięty. Ponadto bony nie są prawem majątkowym, choćby z tego tytułu, że nie mogą stanowić przedmiotu obrotu między konsumentami. Wyrok jest prawomocny.

Sygnatura akt: II FSK 298/20

Prawo w Polsce
Karol Nawrocki zawetował kolejną ustawę. „Kojce wielkości miejskich kawalerek”
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Sądy i trybunały
Majątki sędziów nie będą już jawne? TK o sędziowskich oświadczeniach
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Wspólnoty i spółdzielnie będą mogły zakazać Airbnb? Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama