Zgodnie z generalną zasadą sprzedający nieruchomość może zaliczyć do kosztów wydatki poniesione na jej zakup oraz opłaty związane z dokonaniem tej czynności w formie aktu notarialnego.

W przypadku zakupu lokalu w stanie deweloperskim można też odpisać kwoty wydane na zakup materiałów budowlanych na jego wykończenie, jeżeli są udokumentowane fakturami VAT.

Jeśli jednak dana osoba zaciągnęła kredyt na sfinansowanie tej inwestycji, to wydatków poniesionych na jego spłatę nie może już zaliczyć do kosztów podatkowych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 8 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2F73B42DADE40301EC4969E9741AF043?id=346580]ustawy o PIT[/link] za koszty uzyskania przychodów nie uznaje się m.in. wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów), ani spłat innych zobowiązań, w tym z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń.

Podobnie do kosztów uzyskania przychodów nie mogą zostać zaliczone spłata odsetek od kredytu, dodatkowa prowizja za jego wcześniejszą spłatę, ubezpieczenie kredytu, opłata dodatkowa za zaciągnięcie kredytu ani prowizja za jego uruchomienie. Opłat tych nie można traktować jako nakładów na lokal w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o PIT. Są to wydatki związane z pozyskaniem środków na zakup nieruchomości oraz na jej wykończenie, nie stanowią więc kosztów odpłatnego zbycia. Potwierdza to [b]interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 1 kwietnia 2010 r. nr ITPB1/415-32/10/AD[/b].