Reklama
Rozwiń

„Sundown”: Bez happy endu

Michel Franco opowiada o człowieku, który odcina kolejne nici łączące go z życiem. Dlaczego to robi?

Publikacja: 24.03.2023 17:00

„Sundown”: Bez happy endu

Foto: mat.pras.

Scenariusz napisałem podczas głębokiego, osobistego kryzysu. Wtedy po raz pierwszy pomyślałem, że życie nie jest wieczne” – mówi meksykański reżyser Michel Franco. Ale przecież śmierć i odchodzenie pojawiały się już wcześniej w jego filmach. Choćby w „Opiekunie”, gdzie tytułowy pielęgniarz zajmował się chorymi.

Akcja „Sundown” zaczyna się w Acapulco. Zamożni Brytyjczycy – brat z siostrą i jej dziećmi – muszą przerwać wakacje, gdy przychodzi wiadomość, że umarła ich matka. Jednak na lotnisku Neal odłącza się od rodziny: mówi, że zgubił paszport. Wraca do miasta, wynajmuje pokój w hotelu, opala się, pije piwo, nawiązuje romans z młodą Meksykanką Berenice. Siostrze kłamie, że wyrabia nowe dokumenty, potem przestaje odbierać od niej telefony. A dalej już niczego nie udaje. Zostanie w Acapulco, w zamian za stałą pensję zrzeknie się udziałów w firmie na rzecz siostry. Nie zmieni jego decyzji nawet kolejna tragedia rodzinna. Potem zostawi też Berenice, z którą zaczyna go łączyć uczucie. Jakby powoli, świadomie, zrywał kontakt ze światem. Tylko dlaczego tak rani wszystkich, którzy go kochają? Dopiero w ostatnich sekwencjach filmu Franco podrzuci widzom klucz do interpretacji zachowań Neala.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Plus Minus
Chaos we Francji rozleje się na Europę
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Przereklamowany internet
Plus Minus
Gość „Plusa Minusa” poleca. Joanna Opiat-Bojarska: Od razu wiedziałam, kto jest zabójcą
Plus Minus
„28 lat później”: Memento mori nakręcone telefonem
Plus Minus
„Sama w Tokio”: Znaleźć samą siebie