Reklama

"Sympatyk": Dwie twarze rewolucji

Bodaj żadna wojna w ostatnim półwieczu nie doczekała się takiej mitologizacji jak ta w Wietnamie.

Aktualizacja: 04.11.2016 12:37 Publikacja: 03.11.2016 18:30

Viet Thanh Nguyen, „Sympatyk”, przeł. Radosław Majewski, Muza

Viet Thanh Nguyen, „Sympatyk”, przeł. Radosław Majewski, Muza

Foto: materiały prasowe

Stało się tak przede wszystkim dlatego, że zbiegła się w czasie ze złotą erą autorskiego kina w Hollywood. Dziś takie filmy jak „Łowca jeleni", „Pluton" czy „Czas apokalipsy" zapewne by nie powstały. Szczęśliwie literatura nie wymaga bajońskich nakładów. Pochodzący z Wietnamu amerykański prozaik Viet Thanh Nguyen przybliża konflikt z mniej znanego punktu widzenia, tworząc niejako kontrapunkt dla amerykańskiej narracji.

Nieprzypadkowo zresztą przywołałem „Czas apokalipsy", główny bohater powieści wciela się bowiem w asystenta reżysera przypominającego do złudzenia Francisa Forda Coppolę (i niemalże ginie na planie, bo relacje układają się tam, najoględniej mówiąc, nie najlepiej). Ale zanim ów bohater, człowiek o dwóch twarzach, rewolucjonista robiący krecią robotę w Sajgonie, znajdzie się w Hollywood, musi wydostać się z pomocą Claude'a z CIA z Wietnamu. Z obozu przejściowego trafia do Kalifornii, gdzie kontynuuje rewolucyjną działalność, choć coraz trudniej mu ją oddzielić od kontrrewolucji i połapać się w zakamarkach własnej jaźni.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Plus Minus
Michał Szułdrzyński: Prezydent Karol Nawrocki przekłuwa balonik narodowej dumy
Plus Minus
„Wyrok”: Wojna zbawienna, wojna błogosławiona
Plus Minus
„Arnhem. Dług hańby”: Żelazne spadochrony
Plus Minus
„Najdalsza Polska. Szczecin 1945-1950”: Miasto jako pole gry
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Plus Minus
„Dragon Ball Z: Kakarot: Daima”: Niby nie rewolucja, ale wciąga
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama