Jan Maciejewski: Głupkowata „Gra o tron” czyli rozejście opowieści i idei

No to o czym właściwie jest ta „Gra o tron"? – Od czego by tu zacząć. Z jednej strony jest kraina Westeros, Siedem Królestw, których władcy toczą ze sobą walkę o żelazny tron. Ale tak naprawdę to ma drugorzędne znaczenie, bo od północy, zza wielkiego muru, nadciąga armia nieumarłych, takich jakby zombi, a na południe od Westeros, za morzem, szykuje się do powrotu potomkini rodu, który przez kilka tysięcy lat rządził Siedmioma Królestwami. Niby jest skazana na porażkę, ale wiesz, ma smoki. – Smoki? – Tak, ona tak właściwie jest ich matką. – Aha. Matką.

Publikacja: 12.04.2019 17:00

Jan Maciejewski: Głupkowata „Gra o tron” czyli rozejście opowieści i idei

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Oblałem tamten egzamin, oblaliśmy go oboje – ja i „Gra o tron". Kilka dni temu, na tydzień przed pierwszym odcinkiem finałowego sezonu serialu, podjąłem kolejną i chyba już ostatnią próbę namówienia żony, żeby obejrzała go razem ze mną. Ale im bardziej starałem się streścić jego fabułę, tym wyraźniej sam zdawałem sobie sprawę z tego, że król, a nawet cała siódemka królów z Westeros, jest naga. A najdroższy, najpopularniejszy serial w historii telewizji to tylko głupkowata, choć sprawnie poprowadzona, opowiastka.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Odbierz 20 zł zniżki - wybierz Płatności Powtarzalne

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne. Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu
Plus Minus
„Hamlet”: Być albo nie być Englerta i Tarresa
Plus Minus
„Zamęt. Rebelia kontra Imperium”: Karciany asymetryzm
Plus Minus
„Listy 1911–1932”: Pani noblistka i pan przyszły noblista
Plus Minus
„Oszukać przeznaczenie: Więzy krwi”: Wnioski typowe dla horroru
Plus Minus
Gość "Plusa Minusa" poleca. Ewa K. Czaczkowska: Każdy szczegół ma znaczenie