Jan Maciejewski: Elegia dla gabinetu

To był bałagan ujarzmiony ostatnim wysiłkiem woli. Kosmos tropów i znaków rządzący się własnymi regułami. Nie tylko książki, pióra, ołówki i notatniki miał...

„Mała karczma”: Gobliny i elfy w karczmie

W „Małej karczmie” nie chodzi o dobre jedzenie, a o napiwki. Kasa najważniejsza!

Ostatnie słowo Jánosa Kádára

Mija równo 35 lat od chyba najbardziej niezwykłej próby skonfrontowania się przywódcy z jego zbrodniami, jaką odnajdziemy w historii europejskiego komunizmu.

Mariusz Cieślik: Epitafium dla Jacka Kaczmarskiego

Gdyby kiedyś miał powstać film o Jacku Kaczmarskim, swój wielki finał powinien mieć mniej więcej w roku 1990. Kiedy po dziesięciu latach emigracji wrócił d...

Mapa zakazanego internetu

Pewne miejsca globalnej sieci uznawane są za mroczne zakątki. Ale można je też uznać za lustra, w których przegląda się współczesność, albo przestrzeń pozw...

Barbara Schabowska: Mogę być sprawną dyrektorką IAM u ministra Sienkiewicza

Dobrostan zespołu to teraz modny temat i przejaw politycznego populizmu. Jest przyzwolenie społeczne na zmiany po rządach PiS, a argument o dobrostanie zes...

Historia ostatniego Polaka skazanego za udział w Holokauście, członka Sonderkommando w Kulmhof

Pod koniec przesłuchania Henryk Mania przyznał się do tego, że przeszukiwał ciała zamordowanych w Kulmhof ofiar, ale został do tego zmuszony: „Nie wymyślił...

Michał Szułdrzyński: Na przekór pogromom. Echa po śmierci wolontariusza w Gazie

Dumny naród nie wpada w antysemickie wzmożenie, nawet jeśli uważa, że Polak padł ofiarą zbrodni wojennej, jak to było w przypadku Damiana Sobóla.

Piotr Zaremba: W samorządach nie ma zwycięstw, ani porażek

Nie mamy wyczekiwanej przez „rewanżystów” klęski PiS. Choć nie mamy i jego zwycięstwa. Niższa frekwencja miała służyć jego żelaznemu elektoratowi, a jednak...

Patostreaming, freak fighty i sexworking. Czyli Koloseum XXI wieku

Popularność patostreamingu nie jest świadectwem wyłącznie moralnego upadku ich twórców i wspierających ich „donejtami” widzów. Patotreści w internecie przy...

Robert Downey Jr. w aż pięciu rolach u Park Chan-Wooka, a mimo to w „Sympatyku” coś nie gra

Czy to możliwe, że Park Chan-Wook, twórca „Oldboya”, wziął się do adaptacji nagrodzonej Pulitzerem powieści i nakręcił serial nieciekawy i męczący? No nies...

„Biała odwaga” to oderwany od historii eksperyment myślowy z góralskim tłem

O ile inteligenci XIX wieku odkryli w góralszczyźnie nieskażoną, źródłową polskość, o tyle Marcin Koszałka, reżyser „Białej odwagi”, doszukuje się pozanaro...

Kataryna: Buta Marka Czyża i jego spółki

Marek Czyż: „Nie miałbym nic przeciwko temu [żeby TVP opublikowała moją pensję]. Natomiast ja nie jestem pracownikiem Telewizji Polskiej, ja jestem wspólni...

Heiko Maas: Dla Niemiec Polska powinna być tak samo ważna jak Francja

Mam wrażenie, że kontakty niemiecko-francuskie odbierane są jako oczywistość. W odniesieniu do Polski podobnego poczucia oczywistości brakuje, co moim zdan...

Chrabota: Kaczyński najsilniejszym spoiwem koalicji rządowej Tuska

Powoli wypada kończyć podsumowania po wyborach samorządowych. Co miało się zdarzyć, stało się ciałem.

„Bestie antyku. Potwory i demony w starożytnym świecie Greków i Rzymian”: Atlas potworów

Cyceron mówił, że wszelkie kreatury były znakami woli bogów. Nie bez powodu angielskie monster pochodzi od łacińskiego monere – ostrzegać.

Spacer w nieznane

Znakiem rozpoznawczym Polski byli Kopernik, Skłodowska-Curie, Jan Paweł II. 35 lat temu dołączył do nich pewien mebel i słynna „metoda Okrągłego Stołu”, bo...

Dwie zjawy z Nieświeża

Nieświeskie dziedzictwo jest nasze. Co z nim robić? Bądźmy jak Litwini. Piszmy o nich dobre czytadła, kręćmy fajne seriale, zorganizujmy festiwal.

Irena Lasota: Koty i wybory

Zawsze planowałam, że jak nie będę miała o czym pisać, to napiszę coś o kotach. Ale właśnie wpadł mi w oko artykuł o tłustych kotach i zrozumiałam, że tema...

Jan Maciejewski: Niewidzialne miasto

To coś, co się właśnie zmieniło, wisi w powietrzu. Nie wiadomo jak ani kiedy, ale jest bezwzględnie inne – jak tonacja w utworze podaje inny nastrój.