Tomasz P. Terlikowski: Przypadek Romana Giertycha, rzecz o wierności sumieniu

Za każdym razem, kiedy myślę, że już gorzej w polskiej polityce być nie może, ktoś puka od spodu dna. Z przerażeniem więc wyobrażam sobie, co będzie się dz...

Michał Szułdrzyński: Film „Raport Pileckiego” w trybach politycznej młockarni

Sądząc po pierwszych recenzjach filmu „Raport Pileckiego”, utwierdzam się w przekonaniu, że to dzieło pozostanie niczyje – krytyka spotka go i z lewej, i z...

"Taki jest Berlin. O mieście kontrastów i ciągłych zmian”: Bary, bazary i targi staroci

Kosmopolityczne i otwarte, przystanek dla artystów. Berlin to miasto, w którym króluje „tu i teraz”, bez oglądania się za siebie.

Jacek Janiszewski: Leppera rozegrano w dużej polityce. Oby Michał Kołodziejczak nie skończył podobnie

Nie można powtarzać, że uchodźcy z Afryki to problem Włoch, Grecji, Francji i Hiszpanii, a potem domagać się wspólnego, unijnego rozwiązania problemu wwozu...

Bogusław Chrabota: Papież Franciszek wspomina Romanowów, a Putin żegna się z Prigożynem

Putin o czystych rękach płacze po Prigożynie, a naród zapomina, że przez jakiś czas próbował być jak Pugaczow. Przejdzie za to do historii jako Potiomkin,...

Paweł Konzal: Kiedy spójność NATO jest zagrożona, trzeba myśleć o sojuszu wojskowym wewnątrz UE

Gdy przyszłość NATO zależy od wyniku wyborów w USA, powrócić trzeba do idei leżącej u zarania wspólnej Europy tworzącej się w obliczu zagrożenia ze Wschodu.

Kataryna: Murem za Romanem Giertychem. O Kaczyńskim, Tusku i spisku na mecenasa

Leszek Miller: „Elity labidzą, że Tusk, angażując Giertycha, godzi w ich podstawowe wartości i uczucia. Żądają od niego programu, bo on rzekomo nie ma nic...

Azeem Azhar. Szybko, coraz szybciej. Jak postęp technologiczny zostawia nas w tyle i co możemy z tym zrobić

W praktyce znaczna część pracy wykonywanej przez siłę roboczą, uznawaną przez ekonomistów za „niewykwalifikowaną”, może okazać się trudna do zautomatyzowania.

Tajemniczy Johann Georg Pinsel, wielki artysta Buczacza i Lwowszczyzny

Tak, w połowie XVIII wieku, gdzieś na wschodnich rubieżach Zachodu, działał wirtuoz dłuta. Tak w prowincjonalnym Buczaczu, na pograniczu jakiejś legendarne...

Artysty portret własny, czyli historia i zmieniający się sens autoportretu

Autoportret przeszedł długą drogę zarówno przez techniki i środki wyrazu, jak i w samoświadomości artysty. Był nie tylko spotkaniem z samym sobą, lecz takż...

Robert Mazurek: Małe rączki i pigułki

Całe południe Afryki rozjeżdżają gigantyczne tiry wyładowane węglem i kruszywem z wielkim napisem „Abnormal”. Jęczy lud, że asfalt rozwalają, dziura na dzi...

Wina Mazurka: Na cudzym polu

Chłop śpi, a mu w polu samo rośnie. Winiarz tylko zbiera grona, potrzyma w beczce i gotowe. No to na południu Afryki nie trzeba nawet zbierać, by zostać wi...

„Patchwork: Polski folklor”: Tetris jak haftowany

Inspirowany polskim folklorem „Patchwork” to gratka dla miłośników łamigłówek.

„Miłość to cała moja wina”: Kobiety i rozpad związku

Kilkanaście kobiet opowiedziało Małgorzacie Nocuń swoje trudne historie, które przeplatają się z historią krajów byłego ZSRR.

Fetysz egzaminów, pruski dryl i system kar. XIX-wieczna pedagogika współczesnej Polski

Trudno byłoby dziś znaleźć pedagoga polemizującego z tezą o XIX-wiecznym, pruskim rodowodzie dzisiejszego szkolnictwa. Problem w tym, że szkolnictwo doby X...

Między integracją a kołchozem. Jak to było z tą UE i praworządnością

Unia Europejska jako strefa wolnego handlu nie oznacza wspólnoty demokracji: handlować można przecież z każdym. Tylko że słabo zintegrowana i wyrzekająca s...

Haśka Szyjan: Ukraińcy nie tracą ducha. Nocą schodzą do schronu, rano otwierają kawiarnię

Kiedyś myślałam: po co mam jechać do Doniecka czy Mariupola, skoro mogę lecieć do Barcelony. Nigdy nie sądziłam, że takiego Mariupola jak wtedy już nigdy n...

Miała to być inna wojna, nowoczesna. A jest gorzej niż w czasie I wojny światowej

Jeszcze zimą dowódcy skarżyli się na nowych żołnierzy z mobilizacji, że zbyt łatwo wpadają w panikę, i domagali się tych, „co chcą walczyć, a nie tych, co...

Ostatni film Williama Friedkina, twórcy „Francuskiego łącznika” i „Egzorcysty”

„The Caine Mutiny Court-Martial” to ostatni film Williama Friedkina, zrealizowany po 12 latach milczenia. Jego światowa premiera odbędzie się teraz na fest...

Jakbyśmy wybili dziurę w czaszce Rosji i pompowali tam toksyczne narracje

Człowiek, który wymyślił wizerunek Putina, oraz jego nauczyciel, który wcześniej wymyślił „rosyjski świat”. Obydwaj stawiali pytania, na które odpowiada dz...