Klienci oczekują zmian w galeriach

Centra handlowe wyposażone w nowe strategie i oferty znów stały się najatrakcyjniejszą propozycją dla kupujących.

Publikacja: 30.05.2022 19:00

Sklep dobroczynny dla uchodźców z Ukrainy w CH Platan Zabrze

Sklep dobroczynny dla uchodźców z Ukrainy w CH Platan Zabrze

Foto: materiały prasowe

Liczba osób odwiedzających galerie handlowe powraca do poziomu z czasów sprzed pandemii. Według analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych, przeprowadzonej na podstawie badań opinii GFK, „Polacy chętnie kupują w centrach handlowych, doceniając je za atrakcyjność cenową, różnorodność asortymentu, wygodę zakupów oraz profesjonalne doradztwo, czyli kluczowe aspekty związane z zakupami”.

Jednocześnie z raportu wynika, że klienci oczekują zmian, m.in. „poszerzenia propozycji rozrywki i gastronomii, oraz odpowiedzi na potrzebę kupowania w różnych kanałach. Chcą też lokalności i ograniczenia wpływu na środowisko”.

Z kolei wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmę PwC we współpracy z Polską Radą Centrów Handlowych oraz Inquiry skierowanej do konsumentów wskazują, że aż 65 proc. z nich chce wybierać centra handlowe posiadające politykę zrównoważonego rozwoju i dbające o środowisko, a prawie 60 proc. konsumentów jest gotowych zmienić swoje centrum handlowe na inne, gdyby wdrażało politykę ESG (czynniki pozafinansowe dotyczące środowiska, ładu społecznego i ładu korporacyjnego).

Łąka i wieszaki

Dlatego wiele centrów podejmuje działania proekologiczne czy ukierunkowane na zasadę „zero waste”, jak np. antysmogowe łąki kwietne poprawiające jakość powietrza czy zwiększające bioróżnorodność miast ule na dachach. Pojawiają się także inicjatywy dotyczące udostępniania wieszaków z odzieżą używaną czy społecznych lodówek.

Ograniczenia pandemiczne wpłynęły na przekierowanie działań społecznych w stronę bezpieczeństwa klientów i najemców, wsparcia akcji proszczepiennych, jak i pomocy dla placówek medycznych. Jednak lockdowny i obawy związane z pandemią spowodowały odejście klientów w stronę handlu internetowego. Dziś handel stacjonarny znów zwiększa obroty. Rośnie liczba odwiedzających, a najemcy notują lepsze wyniki.

To w dużej mierze rezultat nowoczesnej, skierowanej na zaspokojenie różnorodnych potrzeb strategii firm zarządzających. Odwiedzający poszukują relacji społecznych, bezpośredniego kontaktu ze sprzedającymi i możliwości samodzielnej oceny oferty handlowej.

Aktywna pomoc

Galerie angażują się w życie miast, lokalnych klubów sportowych i w działania artystyczne. Także wojna w Ukrainie wyzwoliła wielką aktywność centrów. Zorganizowano cały szereg zbiórek, akcji wspierających, przekazano też transze bezpośredniego finansowego wsparcia dla organizacji pomagających uchodźcom oraz placówek medycznych na terenie walczącego kraju.

Wszystko to jest odzwierciedleniem zaangażowania wynikającego z nastawienia społeczeństwa. Bo galerie, żeby spełniać swoją nową funkcję, chcą nie tylko nadążać za trendami, ale także je kreować.

Codziennością stało się np. działanie wielokanałowe – omnichannel. „Dane i doświadczenie pokazują, że to handel stacjonarny najpierw buduje znajomość i wizerunek marki, a potem pozwala sprawdzać, testować, oglądać produkty na żywo” – piszą autorzy raportu PRCH i GFK. 45 proc. respondentów wskazuje, że „w przypadku zakupu odzieży i obuwia wolę zakupy w sklepie stacjonarnym, bo mogę rzeczy przymierzyć i kupić coś, czego nie będę musiał zwracać”, 44 proc. uważa, że „w sklepie stacjonarnym nie trzeba podejmować decyzji o zakupie na podstawie zdjęcia”.

Galerie rozszerzają więc ofertę np. o instrument „click and go” – internetowego zamówienia, które można odebrać w sklepie, sprawdzając jego parametry, jakość i rozmiar.

Liczba osób odwiedzających galerie handlowe powraca do poziomu z czasów sprzed pandemii. Według analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych, przeprowadzonej na podstawie badań opinii GFK, „Polacy chętnie kupują w centrach handlowych, doceniając je za atrakcyjność cenową, różnorodność asortymentu, wygodę zakupów oraz profesjonalne doradztwo, czyli kluczowe aspekty związane z zakupami”.

Jednocześnie z raportu wynika, że klienci oczekują zmian, m.in. „poszerzenia propozycji rozrywki i gastronomii, oraz odpowiedzi na potrzebę kupowania w różnych kanałach. Chcą też lokalności i ograniczenia wpływu na środowisko”.

Pozostało 83% artykułu
Materiał partnera
Jak obudzić potencjał gospodarczy średnich miast? Operator ARP i nowe inwestycje w Polsce
Materiał partnera
Przyspieszenie prac nad atomem przybliża Polskę do zielonej rewolucji w energetyce
Materiał partnera
Duch konsumenta nie zaginął
Perspektywy dla Polski
Chmura w biznesie – tylko możliwość, czy już konieczność?
Perspektywy dla Polski
Atomowy wyścig nie ominie rynku pracy