Reklama
Rozwiń

Sprzedawca musi sprawdzić kontrahenta

Firma dostarczająca towary do innego kraju UE musi dołożyć wszelkich starań, aby ustalić, czy odbiorca podaje prawidłowy NIP

Publikacja: 17.04.2009 07:50

Sprzedawca musi sprawdzić kontrahenta

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Jeśli tego zaniedba, a odbiorca okaże się oszustem, to nie będzie mogła skorzystać z zerowej stawki VAT. Wtedy dostawca musi naliczyć 22-proc. podatek.

[b]Tak wynika z orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 kwietnia 2009 r. (sygn. I FSK 1515/07, 1519/07).[/b]Sprawa dotyczyła spółki produkującej meble i jej rozliczeń VAT za wrzesień i październik 2004 r. W deklaracjach za te miesiące wykazała ona kilka transakcji sprzedaży mebli do Wielkiej Brytanii. Z faktur wynika, że trafiły one do różnych firm.

Kontrola stwierdziła jednak różne błędy dotyczące NIP nabywców, np. jedna z firm posługiwała się numerem należącym do innego podmiotu. W innym wypadku ktoś bezprawnie posłużył się danymi działającej w Anglii spółki. Ta zaprzeczyła bowiem, by kiedykolwiek sprowadzała towary od polskiego producenta.

Także okoliczności sprzedaży budziły wątpliwości. We wszystkich transakcjach pośrednikiem była ta sama osoba, podpisująca się jako John Smith. Tylko ona potwierdzała odbiór towarów na kopiach faktur. Dostawy nie były dostarczane na konkretny adres – kierowcy w umówionym miejscu spotykali się z pośrednikiem i on prowadził ich na miejsce dostawy.

Również płatności realizowane były w niekonwencjonalny sposób – kierowca otrzymywał zaklejoną kopertę, w której miała się znajdować zapłata.

Organy podatkowe nakazały opodatkować sprzedaż stawką 22 proc. VAT. Powołały się na art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z nim wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki zerowej, pod warunkiem że podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy mającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo właściwe dla nabywcy – i podał ten numer na fakturze.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu spółka powołała się m.in. na [b]wyrok ETS z 27 września 2007 r. (sygn. C 409/04)[/b]. Twierdziła, że nie może ponosić negatywnych skutków działań kontrahenta.

WSA oddalił skargę. Także NSA uznał, że to fiskus ma rację w tym sporze. Zwrócił uwagę, że wyrok ETS dotyczy sytuacji, w której dostawca działał w dobrej wierze i przedsięwziął wszelkie racjonalne środki, jakie pozostawały w jego mocy, aby sprawdzić rzetelność kontrahenta. Tymczasem [b]z okoliczności dokonanych transakcji wynika, że spółce obojętne było, czy kontrahent posługuje się prawidłowym numerem NIP[/b].

Jeśli tego zaniedba, a odbiorca okaże się oszustem, to nie będzie mogła skorzystać z zerowej stawki VAT. Wtedy dostawca musi naliczyć 22-proc. podatek.

[b]Tak wynika z orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 kwietnia 2009 r. (sygn. I FSK 1515/07, 1519/07).[/b]Sprawa dotyczyła spółki produkującej meble i jej rozliczeń VAT za wrzesień i październik 2004 r. W deklaracjach za te miesiące wykazała ona kilka transakcji sprzedaży mebli do Wielkiej Brytanii. Z faktur wynika, że trafiły one do różnych firm.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Praca, Emerytury i renty
Bogdan Święczkowski interweniuje u prezesa ZUS. „Problem dotyczy tysięcy osób"
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono