Do takich wniosków doszedł [b]wczoraj (15 września) Trybunał Konstytucyjny (P 33/07)[/b], rozpatrując pytanie prawne Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z Gliwic.
Dotyczyło sprawy Jana B. Wystąpił on do wojewody śląskiego o przyznanie odszkodowania za część działki zajętej w Sławkowie pod drogę publiczną. Zrobił to jednak dopiero 1 stycznia 2006 r. Wojewoda odmówił więc ustalenia i wypłaty odszkodowania, ponieważ Jan B. przekroczył dopuszczalny termin. Art. 73 ust. 4 przepisów wprowadzających ustawy reformujące administrację publiczną dawał właścicielom prawo do składania wniosków od 1 stycznia 2001 r. do 31 grudnia 2005 r. Jan B. wniósł skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Gliwicach, tłumacząc, że o upływie terminu dowiedział się z radia akurat 31 grudnia 2005 r., a że była to sobota i poczta była nieczynna, dlatego wysłał wniosek dopiero w poniedziałek. W swojej skardze do wsa twierdził, że roszczenie odszkodowawcze ma charakter cywilnoprawny, termin więc nie musi być przez organ uwzględniony.
Wojewódzki sąd administracyjny postanowił jego sprawę zawiesić i wystąpić do Trybunału z pytaniem prawnym. Okazało się bowiem, że w tej konkretniej sprawie wojewoda nie wydał jeszcze decyzji potwierdzającej, że doszło do wywłaszczenia tej rodziny z działki. Tymczasem – według wsa – to ta decyzja określa istotne parametry działki, które są niezbędne do przyznania odszkodowania.
Pytanie prawne brzmiało więc: czy jest zgodny z konstytucją art. 73 ust. 4 w zakresie, w jakim określa termin wygaśnięcia roszczenia o odszkodowanie, nie wiążąc go z faktem i datą wydania decyzji przez wojewodę potwierdzającym wywłaszczenie tej nieruchomości.
Zdaniem gliwickiego wsa przepis ten zróżnicował obywateli. W odmiennej sytuacji znaleźli się bowiem ci, którym wojewoda wydał taką decyzję, oraz ci, którzy jeszcze jej nie mają lub została wydana po 31 grudnia 2005 r.