[b]Tak orzekł Sąd Wspólnotowych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych w Warszawie(sygn. XXII GWzt 8/09[/b]).

To pierwszy w polskim orzecznictwie wyrok dotyczący naruszenia prawa ochronnego na znak towarowy poprzez użycie cudzego znaku w metatagach (znacznikach) strony internetowej.

Chodziło o wspólnotowe znaki Marin’s oraz Lama. Znaki należą do francuskiej spółki Marin’s International, uprawniona do korzystania z nich jest także spółka Marin’s Central Europe sp. z o.o. w Warszawie. Obie spółki wniosły do Sądu Okręgowego – Sądu Wspólnotowych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych w Warszawie o zakazanie firmie Display Flash Poland sp. z o.o. w Warszawie naruszania praw z rejestracji tych znaków oraz nakazanie zaprzestania czynów nieuczciwej konkurencji. Firmy działają w tej samej branży, m.in. produkują i oferują standy kartonowe będące nośnikami reklamy w miejscu sprzedaży.

[wyimek]Słowa kluczowe umożliwiają przeglądarkom odnalezienie w sieci strony WWW[/wyimek]

Spółka Display Flash Poland używała na swojej stronie internetowej w tagu nonscript słów kluczowych identycznych i podobnych do wspólnotowych znaków towarowych Marin’s oraz Lama.

Aby dana strona internetowa znalazła się w wynikach wyszukiwarek po wpisaniu odpowiedniego słowa kluczowego w okienko wyszukiwania, umieszcza się w kodzie tej strony odpowiednie informacje lub słowa przeznaczone dla tzw. robotów-pająków. Słowa te umieszcza się wewnątrz specjalnych znaczników zwanych metatagami.

[b]Słowa kluczowe umożliwiają przeglądarkom internetowym odnalezienie witryny internetowej po wpisaniu danego słowa lub wyrażenia do wyszukiwarki przez jakąkolwiek osobę.[/b] Zastosowanie na stronie internetowej w kodzie słów kluczowych identycznych z cudzymi znakami towarowymi oznacza, że wyszukiwarka internetowa po wpisaniu takich określeń do pola wyszukującego wyświetla odnośniki do stron internetowych zawierających te słowa.

W konsekwencji użycia przez spółkę Display Flash Poland cudzych znaków towarowych jako metatagów użytkownik Internetu poszukujący informacji o produktach spółek Marin’s International i Marin’s Central Europe oznaczonych znakami Marin’s i Lama otrzymywał w wyszukiwarce internetowej wyniki, wśród których na jednym z głównych miejsc znajdował się link do strony internetowej spółki Display Flash Poland i jej produktów.

Sąd Wspólnotowych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych w Warszawie uznał takie działanie za naruszenie praw do wspólnotowych znaków towarowych oraz zakwalifikował je jako czyn nieuczciwej konkurencji. Zakazał spółce Display Flash Poland naruszania w przyszłości praw z rejestracji wspólnotowych znaków Marin’s i Lama oraz popełniania tego rodzaju czynów nieuczciwej konkurencji. A w szczególności umieszczania oznaczeń identycznych lub podobnych do wymienionych znaków w jakimkolwiek miejscu na stronie internetowej spółki Display Flash Poland lub w kodzie HTML jej strony internetowej, w tym jako słów kluczowych metatagów.

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

Ponadto sąd nakazał spółce Display Flash Poland złożenie pisemnego oświadczenia zawierającego przeprosiny dla spółki Marin’s Central Europe za powyższe działanie.

Wyrok nie jest jeszcze prawomocny i przysługuje od niego odwołanie do Sądu Apelacyjnego w Warszawie.