Reklama

Upoważnienie doręczamy ustanowionemu przez podatnika zastępcy

Jeśli przedsiębiorca wyznaczy osobę, która będzie reprezentowała go w kontaktach z urzędem skarbowym, to gdy zostanie wszczęta kontrola, upoważnienie do jej przeprowadzenia trzeba wysłać do tej osoby

Aktualizacja: 17.11.2009 06:55 Publikacja: 17.11.2009 05:50

Upoważnienie doręczamy ustanowionemu przez podatnika zastępcy

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

[b]Tak wynika z wyroku NSA z 1 października 2009 r., (II FSK 670/08)[/b]

[srodtytul]Jaki był problem[/srodtytul]

Organy podatkowe przeprowadziły kontrolę. Podatniczka w odwołaniu zakwestionowała poczynione ustalenia. Wskazała, że organ podatkowy nie mógł się opierać na kontroli podatkowej, ponieważ podatniczka nie otrzymała odpisu protokołu badania ksiąg.

Dyrektor izby skarbowej uchylił rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Nową decyzję podatniczka zaskarżyła. Twierdziła, że mimo złożonych do protokołu wyjaśnień nie otrzymała na nie odpowiedzi. Ostatecznie sprawa trafiła do WSA, który uchylił zaskarżoną decyzję. Skargę kasacyjną od niej wniósł dyrektor izby skarbowej.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Reklama
Reklama

NSA uznał jednak skargę za nieuzasadnioną. Spór sprowadzał się do ustalenia, komu powinno być doręczone upoważnienie do przeprowadzenia kontroli: podatnikowi czy osobie przez niego wyznaczonej do zastępowania go.

NSA stwierdził, że [b]w sytuacji, gdy ustanowiono pełnomocnika do reprezentowania kontrolowanego, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli musi być – nie później niż w terminie trzech dni od dnia wszczęcia kontroli – doręczone właśnie jemu, a nie kontrolowanemu. W przeciwnym wypadku istnienie umocowania do reprezentowania kontrolowanego traciłoby sens[/b] (stawałoby się odmianą zwykłego, uzasadnionego względami czysto pragmatycznymi, „zastępowania” kontrolowanego).

Naczelny Sąd Administracyjny nie podzielił więc poglądu, że mamy tu do czynienia z alternatywą rozłączną, dającą kontrolującym pełną swobodę wyboru adresata czynności. Ten punkt widzenia jest nie do pogodzenia z właściwą dla konstrukcji rzetelnego (sprawiedliwego, uczciwego) postępowania przed organami administracji publicznej zasadą harmonii praw i obowiązków procesowych zakładającą realny, a nie iluzoryczny charakter kształtowanych gwarancji proceduralnych.

Powierzając reprezentowanie swoich interesów pełnomocnikowi wyznaczonemu w trybie art. 281a [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=582ECDA0581859658EA2BD1E83B507D8?n=1&id=176376&wid=328885]ordynacji podatkowej[/link], kontrolowany ma prawo oczekiwać pełnego wywiązania się z powierzonej mu funkcji, tak aby zapewnić poszanowanie pewności prawa i poczucia bezpieczeństwa prawnego (przejęcia na siebie obowiązku weryfikacji poprawności poczynań kontrolujących i podejmowania – w zależności od wyników dokonywanych ocen – stosownych działań zmierzających do ochrony interesu kontrolowanego).

[b]Możliwość pominięcia – w toku podejmowanych czynności – pełnomocnika niweczyłaby tak rozumianą harmonię (spójność) owych gwarancji, stawiając kontrolowanego w niezrozumiałej i trudnej do wytłumaczenia sytuacji[/b].

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama