Brak właściwego podpisu nie powoduje odrzucenia podania

Postępowanie w sprawie udzielenia informacji publicznej jest postępowaniem administracyjnym, uregulowanym przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej, do którego – w określonym zakresie – mają również zastosowanie przepisy k.p.a.

Publikacja: 26.02.2010 02:10

Brak właściwego podpisu nie powoduje odrzucenia podania

Foto: Fotorzepa, Danuta Matłoch Danuta Matłoch

[b]Tak postanowił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 16 lutego 2010 r., II SAB/Kr 64/09 [/b]

[srodtytul]Jaki jest problem[/srodtytul]

P.B. złożył skargę na bezczynność przewodniczącego rady miasta w sprawie wniosku dotyczącego udostępnienia informacji publicznej poprzez przesłanie na adres internetowy kopii projektu nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta K. mającego ewentualnie zastąpić lub zmienić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przyjętego uchwałą rady miasta w kwietniu 2003 r.

[srodtytul]Skąd to rozstrzygnięcie[/srodtytul]

Sąd skargę uwzględnił. Stwierdził, że przewodniczący rady miasta nie podjął żadnych czynności w związku z przesłanym pismem. Informacja o tym, że wniosek będący przedmiotem skargi nie wpłynął formalnie do kancelarii rady miasta, gdyż nie uzyskał w kancelarii magistratu pozytywnej weryfikacji pod kątem poprawności kwalifikowanego podpisu elektronicznego, nie jest jedną z prawnych form zakończenia postępowania w przedmiocie udzielenia informacji publicznej, a zwłaszcza nie może być kwalifikowana jako stanowisko organu, że wnioskowana informacja nie ma charakteru informacji publicznej.

W sytuacji, gdy przewodniczący rady miasta upatrywał przeszkody w rozpoznaniu złożonego wniosku w kwestii braku podpisu wnioskodawcy, zasadne było podjęcie działań zmierzających do wyeliminowania tej przeszkody. Należało w tym stanie rzeczy rozważyć dopuszczalność odwołania się do przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link].

Jak stanowi art. 63 § 1 k.p.a., podania mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej albo za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej właściwego organu administracji publicznej, umożliwiającego wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego tego organu, a także ustnie do protokołu.

Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno: być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, oraz zawierać dane w ustalonym formacie, zawarte we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru.

W orzecznictwie sądowo-administracyjnym można spotkać się ze stanowiskiem, że wniosek o udostępnienie informacji publicznej wniesiony w formie dokumentu elektronicznego wszczyna postępowanie w sprawie, mimo że nie został opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Brak właściwego podpisu nie powoduje bezskuteczności wniosku, a jedynie stanowi jego brak formalny, podlegający uzupełnieniu na żądanie organu" [b](por. wyrok WSA w Gdańsku z 21 listopada 2007 r., II SAB/Gd 25/07). [/b]

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
ZUS
Obniżki składki zdrowotnej na razie nie będzie. Niektóre firmy zapłacą więcej
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku