Nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych bez VAT

Przekazanie produktów reklamowych na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie jest dostawą towarów i tym samym nie podlega VAT

Aktualizacja: 19.04.2010 04:42 Publikacja: 19.04.2010 03:00

Nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych bez VAT

Foto: www.sxc.hu

Red

[b]Tak orzekł NSA 10 marca 2010 r. (I FSK 1520/09).[/b]

We wniosku o interpretację przepisów podatkowych spółka wskazała, że w celu informowania o sprzedawanych produktach przekazuje nieodpłatnie sprzedawcom oraz klientom należące do niej produkty własne i materiały promocyjne. Jej zdaniem przekazanie towarów należących do jej przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie jest dostawą towarów i nie podlega VAT.

Organ podatkowy nie zgodził się z takim stanowiskiem. Stwierdził, że [b]nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu na takich zasadach jak odpłatna dostawa towarów[/b], o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link], o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony przy ich nabyciu, z uwzględnieniem określonych w ustawie wyjątków.

W skardze do WSA spółka podniosła, że organ błędnie zinterpretował art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. WSA uchylił interpretację. Stwierdził, że o dostawie towarów w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT można mówić w sytuacji przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Wyrok ten został zaskarżony do NSA przez ministra finansów. Sąd oddalił skargę kasacyjną. Skład orzekający powołał się m.in. [b]na wyrok NSA w składzie siedmiu sędziów z 23 marca 2009 r. (I FPS 6/08). [/b]

Zdaniem sądu [b]nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych nie jest dostawą towarów[/b], o ile związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem. Organ nie może rozszerzać obowiązku podatkowego spółki, powołując się na wadliwie wdrożoną dyrektywę wspólnotową.

[i]Autorka jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte[/i]

[ramka][b]Komentuje Radosław Pietrzak, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie):[/b]

Kwestia opodatkowania VAT nieodpłatnych wydań towarów nie powinna już trafiać na wokandę sądową. Orzecznictwo sądów administracyjnych jest w tym zakresie jednolite. Sądy zgodnie uznają, że od 1 czerwca 2005 r. wszelkie nieodpłatne wydania na cele związane z prowadzoną działalnością nie podlegają VAT.

Niezrozumiałe jest więc, dlaczego organy podatkowe to negują. Wydaje się, że mają nadzieję na podobną zmianę stanowiska, jaka nastąpiła w sprawie dotyczącej terminu wydania interpretacji indywidualnej (NSA wydał w tej sprawie nową uchwałę, zgodną z poglądem organów podatkowych).

Niemniej, jeśli chodzi o nieodpłatne wydania, nie wydaje się, aby taka zmiana była możliwa. W sprawie terminu wydania interpretacji brzmienie przepisu (brak definicji terminu „wydanie”) dawało sądom pewien „luz interpretacyjny”. W przypadku nieodpłatnych wydań trudno znaleźć „przestrzeń” dla takiej dowolności. Istniała ona w przepisach obowiązujących przed 1 czerwca 2005 r. i została wykorzystana przez NSA do wydania uchwały zgodnej ze stanowiskiem organów i notabene zgodnej z dyrektywą.

Obecne brzmienie przepisów nie pozostawia wątpliwości. Można argumentować, że jest ono niezgodne z art. 16 dyrektywy (2006/112/WE) rozumianym w sposób ustalony w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości [b](zob. wyrok w sprawie Kuwait Petroleum, C-48/97)[/b], które nakazuje opodatkować wszelkie nieodpłatne wydania.

Niemniej z utrwalonego orzecznictwa ETS wynika, że państwo członkowskie, które nie podjęło w przepisanym czasie koniecznych środków wprowadzających w życie dyrektywę, nie może wykorzystać tego przeciwko jednostce (zob. wyrok w sprawie Tullio Ratti, 148/78) i nie może powoływać się bezpośrednio na dyrektywę. Takie uprawnienie mają tylko podatnicy.

W ramach prac legislacyjnych prowadzonych w Ministerstwie Finansów [b]pojawił się pomysł zmiany omawianego przepisu w sposób, który skutkowałby objęciem opodatkowaniem wszystkich nieodpłatnych wydań, z wyjątkiem próbek i prezentów małej wartości (zob. projekt z 30/11/2009)[/b].

Jednak [b]w najnowszej wersji tego projektu (zob. projekt z 11/02/2010) regulacje te nie zostały umieszczone[/b]. Wydaje się więc, że obecny stan prawny zostanie utrzymany.

Zatem podatnicy, którzy jeszcze nie zmienili swej polityki w zakresie nieodpłatnych wydań i w dalszym ciągu je opodatkowują, powinni rozważyć zmianę swego podejścia.[/ramka]

[b]Tak orzekł NSA 10 marca 2010 r. (I FSK 1520/09).[/b]

We wniosku o interpretację przepisów podatkowych spółka wskazała, że w celu informowania o sprzedawanych produktach przekazuje nieodpłatnie sprzedawcom oraz klientom należące do niej produkty własne i materiały promocyjne. Jej zdaniem przekazanie towarów należących do jej przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie jest dostawą towarów i nie podlega VAT.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo