Choć od jego wydania upłynęło niemal półtora roku, trwa spór, jaki jest obecnie zakres ograniczenia prawa do odliczenia VAT od tych zakupów.
[srodtytul]Nie obowiązują nowe...[/srodtytul]
[b]Jedna z koncepcji[/b] – popierana przez Ministerstwo Finansów, większość sądów administracyjnych i przez część piśmiennictwa – zakłada, że wskutek stwierdzonej niezgodności polskich przepisów z prawem wspólnotowym, polegającej na naruszeniu w określonych przypadkach klauzuli stałości, nie mają zastosowania te ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodów i paliwa do nich, które nie obowiązywały 1 maja 2004 r. (zostały później wprowadzone).
Tylko te bowiem ograniczenia pogarszają sytuację podatników, naruszając klauzulę stałości. Jak stwierdził np.[b] Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 27 kwietnia 2009 r. (III SA/Gl 146/09):[/b] „w świetle wykładni zawartej w wyroku ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora sp. z o.o. należy stwierdzić, że w nowym stanie prawnym obowiązującym po 1 maja 2004 r. nie nastąpiło rozszerzenie ograniczeń prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu nabycia samochodu osobowego.
Wręcz przeciwnie w takiej sytuacji wcześniej obowiązujące 100-proc. ograniczenia zostały zawężone, gdyż do 21 sierpnia 2005 r. podatnik mógł odliczyć 50 proc. podatku naliczonego nie więcej niż 5000 zł, a po tym dniu 60 proc., ale nie więcej niż 6000 zł. Jedynie w przypadku nabycia innych pojazdów samochodowych, z którymi wiąże się między innymi zmiana szczegółowego kryterium – dopuszczalnej ładowności (określonej kwotowo lub liczonej według określonego wzoru), należy w konkretnej sprawie badać wpływ tej zmiany w krajowej normie prawnej na ocenę zgodności z prawem wspólnotowym”.