Trybunał zinterpretował klauzulę stałości na niekorzyść posiadaczy samochodów osobowych

15 kwietnia 2010 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał wyrok, w którym wyjaśnił, jaka nowelizacja przepisów o VAT nie narusza klauzuli stałości. Rzuca on nowe światło na to, jakie skutki dla polskich podatników ma orzeczenie ETS w sprawie Magoora, dotyczące odliczenia VAT od paliwa i samochodów

Publikacja: 22.04.2010 05:05

Trybunał zinterpretował klauzulę stałości na niekorzyść posiadaczy samochodów osobowych

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Choć od jego wydania upłynęło niemal półtora roku, trwa spór, jaki jest obecnie zakres ograniczenia prawa do odliczenia VAT od tych zakupów.

[srodtytul]Nie obowiązują nowe...[/srodtytul]

[b]Jedna z koncepcji[/b] – popierana przez Ministerstwo Finansów, większość sądów administracyjnych i przez część piśmiennictwa – zakłada, że wskutek stwierdzonej niezgodności polskich przepisów z prawem wspólnotowym, polegającej na naruszeniu w określonych przypadkach klauzuli stałości, nie mają zastosowania te ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodów i paliwa do nich, które nie obowiązywały 1 maja 2004 r. (zostały później wprowadzone).

Tylko te bowiem ograniczenia pogarszają sytuację podatników, naruszając klauzulę stałości. Jak stwierdził np.[b] Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 27 kwietnia 2009 r. (III SA/Gl 146/09):[/b] „w świetle wykładni zawartej w wyroku ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora sp. z o.o. należy stwierdzić, że w nowym stanie prawnym obowiązującym po 1 maja 2004 r. nie nastąpiło rozszerzenie ograniczeń prawa do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu nabycia samochodu osobowego.

Wręcz przeciwnie w takiej sytuacji wcześniej obowiązujące 100-proc. ograniczenia zostały zawężone, gdyż do 21 sierpnia 2005 r. podatnik mógł odliczyć 50 proc. podatku naliczonego nie więcej niż 5000 zł, a po tym dniu 60 proc., ale nie więcej niż 6000 zł. Jedynie w przypadku nabycia innych pojazdów samochodowych, z którymi wiąże się między innymi zmiana szczegółowego kryterium – dopuszczalnej ładowności (określonej kwotowo lub liczonej według określonego wzoru), należy w konkretnej sprawie badać wpływ tej zmiany w krajowej normie prawnej na ocenę zgodności z prawem wspólnotowym”.

[srodtytul]...czy wszystkie utraciły moc[/srodtytul]

[b]Według drugiej koncepcji[/b] – przyjętej przez WSA w Krakowie oraz część piśmiennictwa – jeżeli zmiana przepisów generalnie pogorszyła sytuację podatników, to wskutek wyroku ETS przepisy wprowadzające te ograniczenia w całości straciły moc i nie mogą mieć zastosowania.

Jak czytamy [b]w wyroku krakowskiego WSA z 3 kwietnia 2009 r. (I SA/ Kr 147/0)[/b], w konsekwencji przekroczenia 1 maja 2004 r. przez państwo polskie granic dopuszczalności ograniczeń wyznaczonych przez art. 17 ust. 6 akapit drugi VI dyrektywy, od tego dnia nie mają zastosowania wszelkie określone w prawie krajowym ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego zawartego w zakupach dotyczących wydatków na paliwo od samochodów wykorzystywanych w działalności opodatkowanej VAT (art. 86 ust. 3 i 7 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT ).

[srodtytul]Problem z samochodami osobowymi[/srodtytul]

Obie te koncepcje prowadzą do różnych ocen, gdy chodzi o prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupu samochodów osobowych. Według pierwszej z nich podatnicy nie mają prawa do odliczenia całości tego podatku, bowiem nie nastąpiło w tym wypadku złamanie klauzuli stałości. Zgodnie z drugą prawo do odliczenia całości podatku przysługuje, bowiem nowe przepisy generalnie złamały klauzulę stałości, a zatem należy odmówić im zastosowania (w wyniku czego żadne ograniczenia, w tym również te dotyczące samochodów osobowych, nie mogą być stosowane).

[b]Wyrok ETS z 15 kwietnia 2010 r. w połączonych sprawach C-538/ 08 i C-033/09 X Holding BV przeciwko Staatssecretaris van Financien (C-538/08) oraz Oracle Nederland BV przeciwko Inspecteur van de Belastingdienst Utrecht-Gooi (C-33/09)[/b] może mieć duże znaczenie dla rozstrzygnięcia tego sporu.

[srodtytul]Co orzekł ETS[/srodtytul]

Trybunał odnosząc się do pewnych kwestii związanych z rozumieniem i interpretacją przepisów wyrażających klauzulę stałości, stwierdził, że [b]nie narusza tej klauzuli taka nowelizacja przepisów, która generalnie jest korzystna dla podatników (ograniczając zakres wyłączeń z prawa do odliczenia), jednak w pewnych wyjątkowych przypadkach może prowadzić do poszerzenia zakresu wyłączeń z prawa do odliczenia.[/b]

W wyroku podkreślono, że „sama możliwość, że tego typu niekorzystny skutek może się pojawić, nie może prowadzić do uznania, że taka nowelizacja dokonana po wejściu w życie tej dyrektywy jest sprzeczna z jej art. 17 ust. 6, ponieważ jest ona – ogólnie rzecz biorąc – korzystniejsza dla podatników niż wcześniej obowiązujące przepisy.

W tych okolicznościach istnienie, nawet gdyby zostało wykazane, takich odizolowanych lub wyjątkowych sytuacji nie wpłynęłoby na zasadę, że nowelizacja przepisów krajowych, która została uchwalona po wejściu w życie VI dyrektywy, ograniczyła zakres wcześniej istniejących wyłączeń z prawa do odliczenia.

W konsekwencji art. 17 ust. 6 VI dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się on temu, aby po wejściu w życie tej dyrektywy państwo członkowskie dokonywało zmiany wyłączenia prawa do odliczenia, jeżeli zmiana ta ma zasadniczo na celu ograniczenie zakresu wyłączenia, gdy jednak nie można wykluczyć, że w konkretnym przypadku w danym roku podatkowym, ze względu na blankietowy charakter zmienionej regulacji, zakres obowiązywania wyjątku ulegnie rozszerzeniu”.

[srodtytul]Skutki dla polskich podatników[/srodtytul]

Mając to na uwadze, stwierdzić trzeba, że [b]nie można interpretować wprowadzenia nowej [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link] z 1 maja 2004 r. oraz jej późniejszych nowelizacji jako generalnego złamania klauzuli stałości. Nowe przepisy dotyczące odliczenia VAT od samochodów i paliwa łamały tę klauzulę w określonych przypadkach, a nie generalnie.[/b]

To przemawia za zgodnością z prawem wspólnotowym pierwszej z koncepcji, o których była mowa wyżej.

[i]Autor jest doktorem nauk prawnych[/i]

Choć od jego wydania upłynęło niemal półtora roku, trwa spór, jaki jest obecnie zakres ograniczenia prawa do odliczenia VAT od tych zakupów.

[srodtytul]Nie obowiązują nowe...[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo