Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 30 czerwca rozstrzygnął spór z fiskusem firmy sprzedającej klientom usługi satelitarnego systemu lokalizacji pojazdów (sygn. III SA/Wa 30/11
). Do świadczenia usługi konieczne jest zaopatrzenie aut w specjalne urządzenia - pozycjonery, na które spółka udzielała rabatów, pod warunkiem m.in. terminowego regulowania należności. Jeśli klient nie wywiązywał się z warunków umowy, w tym np. spóźniał się z płatnościami, spółka mogła wycofać się z rabatu, wystawiając korektę faktury.
Fiskus stwierdził, że korekta dotyczy rozliczenia za okres wydania urządzenia, czyli że trzeba jej dokonać wstecz. Nie zgodziła się z tym spółka stojąca na stanowisku, że anulowanie rabatu może rozliczać na bieżąco.
Skarga na interpretację trafiła na wokandę warszawskiego sądu administracyjnego. Spółka argumentowała, że okoliczności zwiększające podstawę opodatkowania nie występują w chwili podpisania umowy i przyznania rabatu, tylko później. Korekta ma na celu nie poprawę błędu w fakturze, tylko uwzględnienie aktualnej sytuacji.
Ze stanowiskiem spółki zgodził się sąd, stwierdzając, że trzeba rozróżnić powody, dla których wystawiana jest faktura korygująca. Jeśli powodem jest błąd, to korekta wpływa na obrót w okresie wystawienia faktury pierwotnej. Natomiast w sytuacji, gdy pierwotna faktura była wydana w sposób rzetelny i korekta nie ma na celu poprawienia błędu, wpływa na obrót w okresie jej wystawienia.