Reklama

Rabat koryguje się na bieżąco

Faktura korygująca, dokumentująca anulowanie rabatu dotyczy okresu pierwotnej transakcji

Publikacja: 01.07.2011 16:41

Rabat koryguje się na bieżąco

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 30 czerwca rozstrzygnął spór z fiskusem firmy sprzedającej klientom usługi satelitarnego systemu lokalizacji pojazdów (sygn. III SA/Wa 30/11

). Do świadczenia usługi konieczne jest zaopatrzenie aut w specjalne urządzenia - pozycjonery,  na które spółka udzielała rabatów, pod warunkiem m.in. terminowego regulowania należności. Jeśli klient nie wywiązywał się z warunków umowy, w tym np. spóźniał się z płatnościami, spółka mogła wycofać się z rabatu, wystawiając korektę faktury.

Fiskus stwierdził, że korekta dotyczy rozliczenia za okres wydania urządzenia, czyli że trzeba jej dokonać wstecz. Nie zgodziła się z tym spółka stojąca na stanowisku, że anulowanie rabatu może rozliczać na bieżąco.

Skarga na interpretację trafiła na wokandę warszawskiego sądu administracyjnego. Spółka argumentowała, że okoliczności zwiększające podstawę opodatkowania nie występują w chwili podpisania umowy i przyznania rabatu, tylko później. Korekta ma na celu nie poprawę błędu w fakturze, tylko uwzględnienie aktualnej sytuacji.

Ze stanowiskiem spółki zgodził się sąd, stwierdzając, że trzeba rozróżnić powody, dla których wystawiana jest faktura korygująca. Jeśli powodem jest błąd, to korekta wpływa na obrót w okresie wystawienia faktury pierwotnej. Natomiast w sytuacji, gdy pierwotna faktura była wydana w sposób rzetelny i korekta nie ma na celu poprawienia błędu, wpływa na obrót w okresie jej wystawienia.

Reklama
Reklama

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 30 czerwca rozstrzygnął spór z fiskusem firmy sprzedającej klientom usługi satelitarnego systemu lokalizacji pojazdów (sygn. III SA/Wa 30/11

). Do świadczenia usługi konieczne jest zaopatrzenie aut w specjalne urządzenia - pozycjonery,  na które spółka udzielała rabatów, pod warunkiem m.in. terminowego regulowania należności. Jeśli klient nie wywiązywał się z warunków umowy, w tym np. spóźniał się z płatnościami, spółka mogła wycofać się z rabatu, wystawiając korektę faktury.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama