Rada Miejska w Dobrym Mieście podjęła uchwałę zobowiązującą dyrektora oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do wyłączenia oświetlenia w granicach administracyjnych miasta. Wykonanie uchwały powierzyła burmistrzowi. Jako podstawę prawną wskazała art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Wojewoda warmińsko-mazurski stwierdził nieważność uchwały. Wskazał, że rada miejska przekroczyła kompetencje, wchodząc w gestię burmistrza. Zdaniem wojewody uchwała zobowiązująca inny podmiot do ściśle określonego działania należy do czynności czysto wykonawczych przypisanych burmistrzowi. Nie ma więc podstaw, aby przyjąć, że rada miejska mogła podjąć uchwałę zawierającą zapisy o działaniach, które w rzeczywistości mają cechy charakterystyczne dla sfery wykonawczej, a nie stanowiącej czy kontrolnej.
Rada miejska w skardze sądowej dowodziła m.in., że obowiązki gminy w zakresie finansowania oświetlenia dróg krajowych wynikają z art. 18. ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo energetyczne. Stanowi on, że finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Jednocześnie art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygnatura akt: II SA/Ol 574/11) oddalił skargę rady.
Stwierdził, że ani art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, ani art. 18 ust. 1 pkt 3 prawa energetycznego nie upoważnia rady do podjęcia uchwały w tym przedmiocie. Prawo energetyczne bezpośrednio nakłada na gminy obowiązek finansowania oświetlenia dróg publicznych. Unormowanie to nie wymaga od organów gminy wydawania jakichkolwiek aktów wykonawczych.