Reklama

Oświetlenie to kompetencja burmistrza

To nie rada, ale organ wykonawczy gminy decyduje, czy zarządca drogi powinien wyłączyć światło na terenie miasta

Publikacja: 03.10.2011 04:50

Oświetlenie to kompetencja burmistrza

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Rada Miejska w Dobrym Mieście podjęła uchwałę zobowiązującą dyrektora oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do wyłączenia oświetlenia w granicach administracyjnych miasta. Wykonanie uchwały powierzyła burmistrzowi. Jako podstawę prawną wskazała art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Wojewoda warmińsko-mazurski stwierdził nieważność uchwały. Wskazał, że rada miejska przekroczyła kompetencje, wchodząc w gestię burmistrza. Zdaniem wojewody uchwała zobowiązująca inny podmiot do ściśle określonego działania należy do czynności czysto wykonawczych przypisanych burmistrzowi. Nie ma więc podstaw, aby przyjąć, że rada miejska mogła podjąć uchwałę zawierającą zapisy o działaniach, które w rzeczywistości mają cechy charakterystyczne dla sfery wykonawczej, a nie stanowiącej czy kontrolnej.

Rada miejska w skardze sądowej dowodziła m.in., że obowiązki gminy w zakresie finansowania oświetlenia dróg krajowych wynikają z art. 18. ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo energetyczne. Stanowi on, że finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Jednocześnie art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygnatura akt: II SA/Ol 574/11) oddalił skargę rady.

Stwierdził, że ani art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, ani art. 18 ust. 1 pkt 3 prawa energetycznego nie upoważnia rady do podjęcia uchwały w tym przedmiocie. Prawo energetyczne bezpośrednio nakłada na gminy obowiązek finansowania oświetlenia dróg publicznych. Unormowanie to nie wymaga od organów gminy wydawania jakichkolwiek aktów wykonawczych.

Reklama
Reklama

Z ustawy o samorządzie gminnym wynika, że to wójt (burmistrz, prezydent miasta) jako organ wykonawczy podejmuje wszelkie działania niezbędne do realizacji obowiązków wynikających wprost z przepisów prawa. To on jest odpowiedzialny za prawidłową gospodarkę finansową gminy i to na nim spoczywa obowiązek planowania dochodów i wydatków gminy oraz zapłaty wymaganych należności.

Czytaj także w serwisie:

Samorząd

»

Zadania

»

Reklama
Reklama

Rada Miejska w Dobrym Mieście podjęła uchwałę zobowiązującą dyrektora oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do wyłączenia oświetlenia w granicach administracyjnych miasta. Wykonanie uchwały powierzyła burmistrzowi. Jako podstawę prawną wskazała art. 18 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Wojewoda warmińsko-mazurski stwierdził nieważność uchwały. Wskazał, że rada miejska przekroczyła kompetencje, wchodząc w gestię burmistrza. Zdaniem wojewody uchwała zobowiązująca inny podmiot do ściśle określonego działania należy do czynności czysto wykonawczych przypisanych burmistrzowi. Nie ma więc podstaw, aby przyjąć, że rada miejska mogła podjąć uchwałę zawierającą zapisy o działaniach, które w rzeczywistości mają cechy charakterystyczne dla sfery wykonawczej, a nie stanowiącej czy kontrolnej.

Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Prawo karne
Ponad 300 km/h przez Warszawę. Niespodziewany zwrot ws. pirata drogowego
Edukacja i wychowanie
Prywatne uczelnie przejmują studentów psychologii. Alarmujący raport
Sądy i trybunały
Prof. Piotr Tuleja: Ustrój Polski się zmienił, wróciliśmy do XIX wieku
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama