Reklama

Cena spotów w TVP pozostanie w tajemnicy

Nie dowiemy się, ile Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa kosztowały reklamy w TVP.

Publikacja: 08.07.2013 09:28

Cena spotów w TVP pozostanie w tajemnicy

Foto: Fotorzepa, Andrzej Bogacz Bogacz Andrzej

Umowa między ARiMR i Telewizją Polską SA określająca warunki emisji, czas, organizację i cenę reklam jest chroniona tajemnicą przedsiębiorcy – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny (sygnatura akt: I OSK 511/13).

Telewizyjne spoty propagujące unijny Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 zostały wyemitowane w TVP w latach 2010–2012. Promocję PROW, z którego Polska dostanie ponad 70 mld zł na rolnictwo, obszary wiejskie i przetwórstwo żywności, wkomponowano również w popularny serial „Ranczo".

Poruszenie wywołały pogłoski, że państwowa agencja zapłaci za kampanię 2–3 mln zł. ARiMR pospieszyła z wyjaśnieniem, że są to kwoty mocno przeszacowane. A przekazywane Polsce środki na promocję PROW są tak słabo wykorzystywane, że Komisja Europejska zaleciła ich zwiększenie. Ogólne wydatki na promocję programów unijnych i plan ich wykorzystania przez ARiMR stanowią załącznik do ustawy budżetowej.

Unijny program rozwoju promowały telewizyjne spoty i serial „Ranczo"

Nie usatysfakcjonowało to Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich (obecnie Sieć Obywatelska Watchdog). W czerwcu 2012 r. ta organizacja pozarządowa zwróciła się do prezesa ARiMR o udostępnienie informacji publicznej, tj. umowy na spoty pokazujące efekty PROW oraz kwoty za te emisje. Prezes odmówił, ponieważ – powołując się na tajemnicę przedsiębiorstwa i poufność negocjacji – nie zgodził się na to kontrahent, czyli Telewizja Polska.

Reklama
Reklama

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie stowarzyszenie przypomniało, że zarówno ARiMR, jako państwowa osoba prawna, jak i nadawca publiczny, TVP, są zobowiązane do udostępniania informacji publicznej. Art. 35 ustawy o finansach publicznych przewiduje jawność umów zawieranych przez jednostki sektora publicznego. Nie wyłącza tego klauzula poufności, na którą powołuje się TVP. Błędnie także przyjęto, że wspomniana informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.

Po przeanalizowaniu umowy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał odmowę jej udostępnienia za uzasadnioną i oddalił skargę SLLGO. Zdaniem sądu, można było wyłączyć jawność treści umowy między dwoma jednostkami sektora finansów publicznych ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa.

Wyrok WSA w pełni zaakceptował NSA, oddalając skargę kasacyjną SLLGO.

Sędzia Małgorzata Pocztarek powiedziała, że informacja o warunkach, na jakich została zawarta umowa, cenie i rabatach, stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, o której mowa w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Może być bowiem źródłem wiadomości dla konkurencji. Dlatego strony zobowiązały się do zachowania poufności. Ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa można więc było odmówić udostępnienia treści umowy. Nie narusza to art. 61 konstytucji, który – gwarantując prawo do informacji publicznej – dopuszcza jej ograniczenia.

Umowa między ARiMR i Telewizją Polską SA określająca warunki emisji, czas, organizację i cenę reklam jest chroniona tajemnicą przedsiębiorcy – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny (sygnatura akt: I OSK 511/13).

Telewizyjne spoty propagujące unijny Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 zostały wyemitowane w TVP w latach 2010–2012. Promocję PROW, z którego Polska dostanie ponad 70 mld zł na rolnictwo, obszary wiejskie i przetwórstwo żywności, wkomponowano również w popularny serial „Ranczo".

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Internet i prawo autorskie
Internetowe filmiki z dzikimi zwierzętami i ludźmi mogą być bardzo niebezpieczne
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Podatki
Ojciec zarządza pensją córki - co z podatkiem?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama