Nie mieści się w nim użyczenie jako czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu.
Z analizy przepisu art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a wynika bowiem, że rada gminy jako organ stanowiący i kontrolny upoważniona jest jedynie do wyrażenia zgody na czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu, w innych niewymienionych w powyższym przepisie sprawach, takich jak umowa użyczenia, decyzje podejmuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), w ramach ustawowego uprawnienia do gospodarowania mieniem gminy.
Wojewoda wskazał ponadto, że w orzecznictwie sądów administracyjnych wielokrotnie wyrażano zasługujący na aprobatę pogląd, że przepis art. 18 ust. 2 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, uprawniający radę gminy do podejmowania uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, ustanawia wyjątki od generalnej zasady wyrażonej w art. 30 ust. 2 pkt 3 tej ustawy.
Przekazanie pewnych spraw do kompetencji rady gminy jest wyjątkiem, który musi być interpretowany ściśle i nie może prowadzić do swobodnego przejmowania przez radę do rozstrzygania w drodze uchwał wszystkich spraw ważnych z punktu widzenia gospodarki gminy (tak m.in. [b]wyrok WSA w Opolu z 10 marca 2009 r., II SA/Op 8/09[/b]).
Przepisy ustawy o samorządzie gminnym wyraźnie rozgraniczają zakres kompetencji przyznanych poszczególnym organom gminy, tj. radzie oraz wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi), organy te są zobowiązane przestrzegać w poszczególnych sprawach swoich kompetencji i wydanie aktu wykraczającego poza uprawnienie ustawowe należy traktować jako sprzeczne z prawem.
W konsekwencji wojewoda uznał, że rada gminy, podejmując uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na użyczenie gminnej sieci kanalizacyjnej, przekroczyła zakres kompetencji wymienionych w cyt. art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a i wkroczyła w sferę uprawnień wójta, który jest ustawowo uprawniony do zawierania umów użyczenia w ramach gospodarowania mieniem komunalnym.