Sporządzenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy przewidziane było również w przepisach ustawy z 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym.
Jednak w odróżnieniu od regulacji zawartej w obecnie obowiązujących przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1463099CF8A61432532E9ACF6937C562?id=169354]ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80, poz. 717 ze zm.) [/link]nie było ono obligatoryjne. Dopiero jej art. 87 ust. 4 nakazał wszystkim gminom opracować tego typu dokumenty w terminie roku od dnia jej wejścia w życie.
Oznacza to, że od 12 lipca 2004 r. (ustawa weszła w życie 11 lipca 2003 r.) studium stało się obowiązującym narzędziem określania polityki przestrzennej w gminach.
[b]Chociaż uchwalenie studium jest obligatoryjne, to jego treść nie ma charakteru wiążącego. Prawem miejscowym jest tylko i wyłącznie plan zagospodarowania przestrzennego,[/b] co wynika wprost z treści art. 14 ust. 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej upizp).
[srodtytul]Z inicjatywy rady lub wójta[/srodtytul]