Tak orzekł [b]Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. II G SK 411/08)[/b], oddalając skargę kasacyjną gminy Karpacz.
Rada Miejska w Karpaczu zadecydowała, że dotacje z miejskiego budżetu mogą być udzielane m.in. wspólnotom mieszkaniowym na remont lub ocieplenie elewacji, wykonanie lub remont chodnika, oświetlenia i ogrodzenia na nieruchomości wspólnoty, przyłącz do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
Ma to wspomóc wspólnoty zajmujące budynki przedwojenne, których właściciele po wykupieniu od gminy lokali nie mają środków na remonty domów. Rzutuje to na wizerunek miasta jako ośrodka turystycznego. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu stwierdziło nieważność uchwały. Wskazany jako podstawa prawna art. 176 ust. 3 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawy o finansach publicznych[/link] nie może być stosowany w oderwaniu od ust. 1 tego przepisu.
Wynika z niego, że przedmiotem finansowania mogą być jedynie zadania publiczne właściwe dla danej jednostki samorządu terytorialnego. Dotacje z budżetu gminy na rzecz wspólnot mieszkaniowych zostałyby w istocie przeznaczone na zaspokojenie potrzeb wąskiej grupy mieszkańców, której nie można uznać za wspólnotę samorządową.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę gminy Karpacz na uchwałę KRIO. Zgodnie z art. 176 ust. 1 u.f.p. dotacje mogą być przyznane podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. Wspólnoty mieszkaniowe nie należą do jednostek sektora finansów publicznych. Nie zaspokajają też zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy.