Reklama
Rozwiń

Rada ma prawo ustalać cenę, prowizji już nie

Rada miasta nie może uchwalać marży stosowanej w dystrybucji biletów jednorazowych komunikacji miejskiej

Publikacja: 20.07.2009 07:39

Rada ma prawo ustalać cenę, prowizji już nie

Foto: www.sxc.hu

W marcu Rada Miasta Lublin uchwaliła maksymalną marżę (8 proc.) stosowaną w dystrybucji biletów jednorazowych za przejazd środkami lokalnego transportu zbiorowego realizowanego na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. Jako podstawę prawną wskazała art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej i art. 3 ust. 1 pkt 7, art. 3 ust. 1 oraz art. 9 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1D850B5FD649DDEDAB4B3C3FE37ADCA2?id=162528]ustawy o cenach[/link].

Wojewoda uznał, że podjęto uchwałę bez podstawy prawnej, i stwierdził jej nieważność. Argumentował, że podany przepis ustawy o gospodarce komunalnej umożliwia ustalenie cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej, czyli takie, które mają na celu nieprzerwane i bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb.

Dystrybucji biletów jednorazowych nie sposób uznać za usługi komunalne, gdyż jest to działalność o charakterze komercyjnym.

Jego zdaniem kompetencja do podjęcia takiej uchwały nie wynika też z ustawy o cenach. Pozwala ona radzie gminy ustalać ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego oraz przewozy taksówkami na terenie gminy, ale nie prowizję w dystrybucji biletów jednorazowych.

W skardze RM zwróciła uwagę, że skoro kilka miesięcy temu utworzyła nową jednostkę budżetową ZTM, która ma się zajmować organizacją i zarządzeniem komunikacją miejską, w tym organizacją dystrybucji i sprzedaży biletów, to musiała też ustalić maksymalną marżę będącą składnikiem ceny biletu.

[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie podzielił w całości pogląd wojewody i oddalił skargę rady gminy. (sygn. II SA/Lu 274/09[/b]).

W marcu Rada Miasta Lublin uchwaliła maksymalną marżę (8 proc.) stosowaną w dystrybucji biletów jednorazowych za przejazd środkami lokalnego transportu zbiorowego realizowanego na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. Jako podstawę prawną wskazała art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej i art. 3 ust. 1 pkt 7, art. 3 ust. 1 oraz art. 9 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1D850B5FD649DDEDAB4B3C3FE37ADCA2?id=162528]ustawy o cenach[/link].

Wojewoda uznał, że podjęto uchwałę bez podstawy prawnej, i stwierdził jej nieważność. Argumentował, że podany przepis ustawy o gospodarce komunalnej umożliwia ustalenie cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej, czyli takie, które mają na celu nieprzerwane i bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Praca, Emerytury i renty
Bogdan Święczkowski interweniuje u prezesa ZUS. „Problem dotyczy tysięcy osób"
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono