Reklama
Rozwiń
Reklama

Rada ma prawo ustalać cenę, prowizji już nie

Rada miasta nie może uchwalać marży stosowanej w dystrybucji biletów jednorazowych komunikacji miejskiej

Publikacja: 20.07.2009 07:39

Rada ma prawo ustalać cenę, prowizji już nie

Foto: www.sxc.hu

W marcu Rada Miasta Lublin uchwaliła maksymalną marżę (8 proc.) stosowaną w dystrybucji biletów jednorazowych za przejazd środkami lokalnego transportu zbiorowego realizowanego na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. Jako podstawę prawną wskazała art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej i art. 3 ust. 1 pkt 7, art. 3 ust. 1 oraz art. 9 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1D850B5FD649DDEDAB4B3C3FE37ADCA2?id=162528]ustawy o cenach[/link].

Wojewoda uznał, że podjęto uchwałę bez podstawy prawnej, i stwierdził jej nieważność. Argumentował, że podany przepis ustawy o gospodarce komunalnej umożliwia ustalenie cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej, czyli takie, które mają na celu nieprzerwane i bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb.

Dystrybucji biletów jednorazowych nie sposób uznać za usługi komunalne, gdyż jest to działalność o charakterze komercyjnym.

Jego zdaniem kompetencja do podjęcia takiej uchwały nie wynika też z ustawy o cenach. Pozwala ona radzie gminy ustalać ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego oraz przewozy taksówkami na terenie gminy, ale nie prowizję w dystrybucji biletów jednorazowych.

W skardze RM zwróciła uwagę, że skoro kilka miesięcy temu utworzyła nową jednostkę budżetową ZTM, która ma się zajmować organizacją i zarządzeniem komunikacją miejską, w tym organizacją dystrybucji i sprzedaży biletów, to musiała też ustalić maksymalną marżę będącą składnikiem ceny biletu.

Reklama
Reklama

[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie podzielił w całości pogląd wojewody i oddalił skargę rady gminy. (sygn. II SA/Lu 274/09[/b]).

W marcu Rada Miasta Lublin uchwaliła maksymalną marżę (8 proc.) stosowaną w dystrybucji biletów jednorazowych za przejazd środkami lokalnego transportu zbiorowego realizowanego na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. Jako podstawę prawną wskazała art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej i art. 3 ust. 1 pkt 7, art. 3 ust. 1 oraz art. 9 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1D850B5FD649DDEDAB4B3C3FE37ADCA2?id=162528]ustawy o cenach[/link].

Wojewoda uznał, że podjęto uchwałę bez podstawy prawnej, i stwierdził jej nieważność. Argumentował, że podany przepis ustawy o gospodarce komunalnej umożliwia ustalenie cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej, czyli takie, które mają na celu nieprzerwane i bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama