Rada ma prawo ustalać cenę, prowizji już nie

Rada miasta nie może uchwalać marży stosowanej w dystrybucji biletów jednorazowych komunikacji miejskiej

Publikacja: 20.07.2009 07:39

Rada ma prawo ustalać cenę, prowizji już nie

Foto: www.sxc.hu

W marcu Rada Miasta Lublin uchwaliła maksymalną marżę (8 proc.) stosowaną w dystrybucji biletów jednorazowych za przejazd środkami lokalnego transportu zbiorowego realizowanego na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. Jako podstawę prawną wskazała art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej i art. 3 ust. 1 pkt 7, art. 3 ust. 1 oraz art. 9 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1D850B5FD649DDEDAB4B3C3FE37ADCA2?id=162528]ustawy o cenach[/link].

Wojewoda uznał, że podjęto uchwałę bez podstawy prawnej, i stwierdził jej nieważność. Argumentował, że podany przepis ustawy o gospodarce komunalnej umożliwia ustalenie cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej, czyli takie, które mają na celu nieprzerwane i bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb.

Dystrybucji biletów jednorazowych nie sposób uznać za usługi komunalne, gdyż jest to działalność o charakterze komercyjnym.

Jego zdaniem kompetencja do podjęcia takiej uchwały nie wynika też z ustawy o cenach. Pozwala ona radzie gminy ustalać ceny urzędowe za usługi przewozowe transportu zbiorowego oraz przewozy taksówkami na terenie gminy, ale nie prowizję w dystrybucji biletów jednorazowych.

W skardze RM zwróciła uwagę, że skoro kilka miesięcy temu utworzyła nową jednostkę budżetową ZTM, która ma się zajmować organizacją i zarządzeniem komunikacją miejską, w tym organizacją dystrybucji i sprzedaży biletów, to musiała też ustalić maksymalną marżę będącą składnikiem ceny biletu.

[b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie podzielił w całości pogląd wojewody i oddalił skargę rady gminy. (sygn. II SA/Lu 274/09[/b]).

W marcu Rada Miasta Lublin uchwaliła maksymalną marżę (8 proc.) stosowaną w dystrybucji biletów jednorazowych za przejazd środkami lokalnego transportu zbiorowego realizowanego na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. Jako podstawę prawną wskazała art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej i art. 3 ust. 1 pkt 7, art. 3 ust. 1 oraz art. 9 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1D850B5FD649DDEDAB4B3C3FE37ADCA2?id=162528]ustawy o cenach[/link].

Wojewoda uznał, że podjęto uchwałę bez podstawy prawnej, i stwierdził jej nieważność. Argumentował, że podany przepis ustawy o gospodarce komunalnej umożliwia ustalenie cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej, czyli takie, które mają na celu nieprzerwane i bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów