„1000” nie tylko dla wydawcy krzyżówek

Firma Technopol przegrała w Luksemburgu sprawę o zastrzeżenie wspólnotowego znaku w postaci liczb

Aktualizacja: 23.11.2009 06:42 Publikacja: 23.11.2009 06:40

„1000” nie tylko dla wydawcy krzyżówek

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Częstochowska spółka jest znanym wydawcą krzyżówek np. „1000 panoramicznych”. W naszym kraju zarejestrowała ona wiele znaków towarowych, między innymi liczby 1000 czy 300 w klasach związanych chociażby z komiksami, krzyżówkami czy afiszami. Oznacza to, że tylko ona ma prawo na terenie Polski używać jako nazwy komiksu czy krzyżówki zastrzeżonych liczb.

Technopol próbował rozszerzyć ochronę poprzez rejestrację wspólnotowych graficznych znaków towarowych 1000, 350, 250, 150, 222, 333, 555, 100 i 300. Firma chciała mieć na nie wyłączność w trzech różnych klasach, m.in. plakatów, czasopism z krzyżówkami, puzzli, ale i przy organizowaniu konkursów czy publikowaniu tekstów. Urząd Harmonizacji w ramach rynku wewnętrznego odmówił rejestracji tych znaków.

Spółka nie zgodziła się z tą decyzję i wniosła skargę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W czwartek wyroki w tych sprawach wydał Sąd Pierwszej Instancji. Uznał, że słusznie odmówiono rejestracji liczb jako graficznych znaków towarowych w określonych klasach.

Co zaważyło na rozstrzygnięciu? Sąd doszedł do wniosku, że elementy znaków graficznych liczby odnoszą się do ilości i będą przez konsumentów postrzegane jako opis cech towaru czy usługi. Innymi słowy, klient widząc pudełko z puzzlami, na których widniałby obrazek przedstawiający liczbę 1000, pomyślałby, że zawiera ono tyle właśnie elementów.

Z kolei patrząc na publikację z zagadkami, byłby przekonany, że znajdzie w niej tyle właśnie łamigłówek. Nie kojarzyłby tego znaku z konkretną firmą.

Jednocześnie ETS zaznaczył, że co do zasady liczby mogą być rejestrowane jako wspólnotowe znaki towarowe. Niemniej jednak oznaczenie, aby mogło zostać zarejestrowane, musi wskazywać konsumentom pochodzenie towarów i usług, czyli mieć charakter odróżniający i nie stanowić zwykłego opisu.

[b]Zgłoszone do rejestracji elementy graficzne, zdaniem sądu, nie miały charakteru odróżniającego. [/b]Użyte w nich kolorystyka, obramowanie, ornamentacja i typografia są bowiem zbyt proste, aby konsument powiązał je z konkretną firmą i traktował jako coś innego niż tylko oznaczenie ilości.

Technopol ma prawo wnieść odwołanie od tych wyroków. Musi się ono jednak ograniczać do kwestii prawnych [b](sygn. T-298/06, T-64/07, T-200/07, T-425/07)[/b].

Częstochowska spółka jest znanym wydawcą krzyżówek np. „1000 panoramicznych”. W naszym kraju zarejestrowała ona wiele znaków towarowych, między innymi liczby 1000 czy 300 w klasach związanych chociażby z komiksami, krzyżówkami czy afiszami. Oznacza to, że tylko ona ma prawo na terenie Polski używać jako nazwy komiksu czy krzyżówki zastrzeżonych liczb.

Technopol próbował rozszerzyć ochronę poprzez rejestrację wspólnotowych graficznych znaków towarowych 1000, 350, 250, 150, 222, 333, 555, 100 i 300. Firma chciała mieć na nie wyłączność w trzech różnych klasach, m.in. plakatów, czasopism z krzyżówkami, puzzli, ale i przy organizowaniu konkursów czy publikowaniu tekstów. Urząd Harmonizacji w ramach rynku wewnętrznego odmówił rejestracji tych znaków.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów