[b]Tak orzekł WSA w Olsztynie 30 września 2009 r. (I SA/OL 563/09).[/b]
Podatnik prowadzi w Polsce agencję marketingową świadczącą usługi dla kontrahenta z USA. Wykorzystuje w tym celu lokal (biuro) wynajęty bezpośrednio przez firmę z USA. Kontrahent podatnika produkuje podzespoły do komputerów, które przesyła do Europy.
Podatnik nie sprzedaje tych produktów, a jedynie prowadzi działania promocyjno-reklamowe, organizuje konkursy, spotkania z klientami oraz przygotowuje tłumaczenia instrukcji obsługi produktu. Zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem: [b]czy w fakturach dla kontrahenta z USA powinno być napisane, że usługa nie podlega VAT? [/b]
[b]Zdaniem podatnika czynności, które wykonuje w ramach agencji, są działaniami o charakterze zbliżonym do działań przedstawicielstwa, a te nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.[/b] Wskazał, że lokal (biuro agencji) wynajął kontrahent z USA i nie jest on siedzibą firmy, lecz był przeznaczony do celów wewnętrznych, miał charakter przedstawicielstwa. Natomiast polskie prawo oddziela pojęcie oddziału zagranicznego i przedstawicielstwa zagranicznego, które nie może być uznane za stałe miejsce prowadzenia działalności.
Ponadto podatnik wskazał, że zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości pojęcie usług reklamowych obejmuje również organizację konkursów i bankietów.