Aktualizacja danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków polega na wprowadzeniu nowych informacji, o ile wynikają z dokumentów źródłowych. Może również polegać na usuwaniu (prostowaniu) błędnych wpisów znajdujących się w bazie danych ewidencyjnych, ale tylko takich, które mają charakter oczywistych – w świetle złożonych dokumentów – pomyłek.
Tak wynika z treści § 12 ust. 1 i § 46 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=161517]rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego i budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (DzU nr 38, poz. 454 ze zm.)[/link]. Potwierdził to również [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 10 sierpnia 2010 r. (II SA/Bk 272/10)[/b].
Jednocześnie sąd stwierdził, że postępowanie polegające na ponownej ocenie dokumentów stanowiących już podstawę istniejącego wpisu nie mieści się w pojęciu aktualizacji ewidencji gruntów i budynków.
[srodtytul]Wniosek o zmianę [/srodtytul]
3 listopada 2008 r. państwo K. złożyli do urzędu gminy D. wniosek o dokonanie weryfikacji wpisu w ewidencji gruntów i budynków. Miała ona polegać na wykreśleniu z tej bazy wpisu o tym, że Państwowy Fundusz Ziemi jest uprawniony do udziału we wspólnocie gruntowo-leśnej wsi W.